Tuesday, October 4, 2011

Lyren - den jævla fyren and double RAINBOW

Ble jamen meg tid til en liten fisketur nedom Røyrvik i dag også gitt.  Det letna litt, og kom bare ei byge sånn av og til.  Så jeg kjørte nedom igjen.  Etter en stund lysna det, men i regnværet over på andre siden dukka regnbuen opp




Etter en liten halvtime var det napp, broren til den lille lyren jeg fikk på i går ville på land og holde familien med selskap.

Hva skal jeg si om lyren, den jævla fyren.  I sommer har det gått i 48% lyr, 48% makrell, og et par slengere med sei, en torsk og en lange, en uer og flyndre.  Samt noen knurrer.  Lyren er grei nok den, god stekt og fin i fiskekaker, men det er no liksom Torsk, Lange, og Sei som er best.

Etter en time tusla jeg heim igjen, hadde glemt rød mixen så suget meldte seg.  Satt og koste meg med konemor og så dukka enda noen regnbuer opp



og dermed skal jeg fortelle deg litt om regnbuer.  Iblant kan man oppleve en svakere regnbue utenpå den første buen. Denne ytre buen kalles den sekundære regnbuen og skyldes at lysstrålene har gjennomgått en ekstra speiling inne i vanndråpene før de når øynene våre. Den sekundære regnbuen kan ses på himmelen cirka ni grader over den primære buen (altså 51 grader fra det innfallende sollyset). Den har en omvendt fargerekkefølge med fiolett ytterst og rødt innerst, og fargene er ikke så klare som i den primære regnbuen. I sjeldne til­feller opptrer også en tredje bue, og da er fargene igjen snudd om.


Se der, lærte du noe nytt ?


Vi får se hva morgendagen bringer

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like