Tuesday, October 4, 2011

Bergylta - tøff og god

Bergylta er en av de fiskene i sjøen som ytter tøffest motstand, da spesielt på medium eller lett utstyr.  Den kjennes ofte ut som tyngre fisk enn den du egentlig har på kroken.  Kjente det på den jeg fikk i går. En annen ting er at den ofte søker rett mot bunnen og kan lett filtre seg inn i vegetasjonen der.  Jeg husker også fra barndommen da Jan Erik fikk en bergylt på oppunder 2 kilo fra kaia i Herøysund.  Den var det jaggu fres i gitt.



Mer om bergylt finner du hos Fiskipedia

http://fiskipedia.no/Arter/berggylt.html

Men en ting som få er klar over er at Bergylt er faktisk en ganske god matfisk

Denne fisken er imidlertid en undervurdert art med hensyn til dens nytteverdi. Kjøttet er velsmakende, og noen fisker faktisk bevisst etter berggylt når fremtidige middager planlegges. Den brukes oftest til steking og i fiskesupper, og den er enkel å filetere


Filetering av Bergylt
Kystmagasinet - Bergylt som mat

Jeg har prøvd den i fiskesuppe, og det var godt.  Nå venter jeg på en litt større enn i går, så vil den bli filetert og stekt i henhold til oppskrifter fra nettet.


I dag har det regna nesten sidelengs, og blåser kuling, så jeg holder meg hjemme med konemoren :-)

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like