Tuesday, August 26, 2014

Seilaks – fattigmanns laks – snacks

Jeg har proevd aa lage dette foer, men vil proeve igjen naa naar jeg kommer hjem, har endelig funnet ut hvor jeg faar tak i farge og roeyksyre, saa det skal bli ny test naar jeg kommer hjem. Jeg elsker dette paalegget, men det er ganske dyrt i butikkene.  Jeg leste ogsaa en side hvor en dame hadde proevd aa lage dette av torsk, hun sa det smakte nydelig.  Saa jeg kommer til aa proeve aa lage det baade av sei, torsk og lyr.  Skal bli spennende :-)

Seilaks
500 g –> 1kg  seifilet
salt
2 ss røksyre
2 ts hummerfarge
1 l vann
soyaolje

 

Seilaksen har tatt farge og smak etter et døgn i kjøleskapet. ( 1l fargebad er nok til 1 kg seilaks)


FREMGANGSMÅTE:
Tørsalt seifileten på et brett og la den stå kaldt i 2-3 døgn.
Vask saltet av og tørk fisken godt. Skjær fileten i tynne skiver på tvers av fiskekjøttet.
Skivene legges 24 timer i en blanding av røksyre, hummerfarge og vann.

Ta skivene opp med hullsleiv, legg dem på rist og la dem renne godt av.
Skivene fylles på glass og soyaolje helles over.

Seilaks farge og roeyksyre faaes fra www.kryddo.no, du kan ogsaa faa roeyksyre fra ditt lokale apotek, men naar jeg sjekket var de meget dyr, kr 190 for 100ml.  Saa da er det nok bedre aa bestille herfra.  Du kan ogsaa bestille fra www.scanholm.no, de selger ogsaa begge deler, men er noe dyrere

100 g seilaks farge 120 kr

330 ml roeyksyre 110 kr

Kommer nytt innlegg naar jeg proever dette ut :-)  Etiketten er i alle fall klar LOL :-)

image

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like