Saturday, June 2, 2012

Tom Egeland – Fedrenes Loegner

En underfundig bok, slett ikke Bjoern Beltoe dette her, men jeg likte den.  Foerst litt om boka

En ferskvannsdunk med en dagbok driver mot land på Barbados. Dagboken kaster ikke bare nytt lys over forsvinningen til klimaforskeren Carl Christian Scott i Vestisen tjue år tidligere, men blir også et vendepunkt for hans sønn, den unge journalisten Victor Scott.
Victor blir bedt om å skrive en bok om sine tre berømte forfedre: Faren som forsvant sporløst i Vestisen, farfaren som var forfatter, nobelprisvinner og krigshelt, oldefaren som bodde tjue år på en øde øy. For å samle informasjon legger Victor ut på en verdensomspennende reise som skal endre livet hans.

"Fedrenes løgner" er en roman om tre menn og deres unge etterkommer som avdekker deres rystende livsløgner. Med denne medrivende slektskrøniken tar Egeland et nytt og spennende steg i sitt forfatterskap.

 

 

 

 

Min vurdering:

Som jeg sa til aa begynne med, en underfundig bok.  Slett ikke Bjoern Beltoe, og slett ikke den drivende spenningen som vi fant i Ulvenatten.  Men en underholdende bok etter min mening.  Litt Polarhelt, litt Robinson Crusoe og litt Vaereier i Nord-Norge.  Jeg likte boken og fant den underfundig, smaahumra litt her og der og koste meg paa flyet over Atlanteren med denne paa lesebrettet.  Egeland viser her en ny side av sitt forfatterskap som viser at han har mange strenger aa spille paa.

Terningkast

image

Jeg gleder meg stort til aa lese boken som kom ut i aar, Nostradamus Testamente, der tror jeg Egeland er tilbake paa vinnersporet med historiske mysterier. Jeg har fremdeles igjen et par av de gamle aa lese ogsaa.  Blant annet debyen hans og Aandebrettet, samt Trollspeilet og Skyggelandet, saa mye bra underholdning aa se frem til.

 

image

Me bloggas :-)

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like