Showing posts with label Bergen. Show all posts
Showing posts with label Bergen. Show all posts

Wednesday, October 16, 2013

Akvariet og Allehjørnet Thai restaurant

Det var bytur igjen i går.  Denne gangen hadde vi vetlo med oss også.  Etter vi var ferdige med dagens oppgaver ble det tid til litt sight seeing også.  Jeg tok vetlo og kona med ut til Akvariet for en titt, da de ikke hadde vaert der før.

image

Dette ble en stor suksess for vetlejento, hun koste seg, og den store favoritten var jo selene.  Og da hun tillegg fikk seg en kosesel og t-skjorte var bbybesøket vellyket for hennes del.

MEN, 250 kroner for voksen, og 150 kroner for Barn synst jeg er meget stive priser.  Det er i Norge det er så, men for turister må jo dette være reine ranet. 

Etter akvariebesøket var sulten på topp, så vi fant Allehjørnet Thai, en liten koselig Thai restaurant i sentrum, men litt utenfor den travle gjennomfarten.  Her ble det satt til livs et meget bra måltid, og vetlo spiste som en voksen.  Kona synst det var bra, og bedre en Thai away, som hun ikke var fornøyd med.

image

Dermed var det på hjemtur etter en vellykket bytur…..

Me blogges

Seal animal graphics

Tuesday, September 24, 2013

Bytur med Thai restaurant og Fløyen tur

Vi fikk oss en Bergens tur, og etter å ha funnet parkering ikke for langt fra fisketorvet spaserte vi bortover i nydelig vaer.  Kona ville ha en tur rundt og kikke på de forskjellige bodene, og jeg forklarte hvilken turist felle dette er.   En gang i tiden var fisketorvet for den jevne bergenser, men slik er det desverre ikke lenger.  Så blant annet en boks krabbepostei som selges for 13 på Rema1000 til 49 kroner der.  Ka gir du meg ?

Deretter tusla vi over gata for å teste ut Chiang Mai, Thai restaurant som ligger strategisk til for oss Sunnhordlendinger, like innenfor hurtigbåt terminalen.  I gamle kjente lokaler.

Jeg prøvde meg på nudler med sjømat, reker – blekksprut, crabsticks og grønnsaker.  Mmmm, det var knallgodt.  Kona gjorde som thai jenter ofte gjør, kjøpte seg 2 hovedretter og var vel fornøyd.  Var faktisk en plass man kunne ha med barna også dette. var en liten lekeplass også.  Øl, vin og brennevins løyve hadde de også.  Kan absolutt anbefales.

Prisene er rimelige i forhold til norske restauranter, men i den øvre prisklasse for Thai restauranter.  Men verdt pengene er det i alle fulla fall.

Deretter tusla vi opp til Fløybanen, kona likte alle uterestaurantene og tødde opp når hun fant ut at alle hadde varmeovner ute.  Hun likte det.  Vi kjøpte biletter og kjørte opp med Fløybanen  I flott vær er jo dette en opplevelse.

 

Kona synst Bergen var en fin by,er jo kjekt å høre for en Bergenser.  Etter en liten halvtime var det på tide og kjøre ned igjen, og reise hjemover, er jo drøye 4 timer hver vei for oss.

Neste gang får det vel bli en tur med Ulriksbanen…..

Me bloggas

Monday, January 23, 2012

Stor fisk i Bergen

 

Jeg nevnte i et av de forrige innleggene at noe av det kjekkeste jeg visste naar jeg var yngre var og gaa og fiske langs kaiene i Bergen.  Fremdeles er det en del entusiaster som driver med dette og at det finnes stor fisk naert sentrum er helt sikkert. Sjekk ut denne.

Fisken paa rundt 20 kilo ble tatt paa 40 meters dyp ved bontelabo, men fra baat.  Hele artikkelen kan du lese i lenken under

Storlange i Bergen

Det er ikke uvanlig med stor fisk naert Bontelabo, og mange mener det har sammenheng med fiskemottaket her. 

Til slutt en liten video med langefiske :-) Denne ogsaa er paa 20 kilo :-)

 

Og det var dagens

Vi blogges

Sunday, January 22, 2012

Soestrene Hagelin

En fiskebutikk med tradisjon.  Det kan man vel trygt si om denne.  Fiskekakene deres har vaer blant byens mest populaere i alle aar, og med aarene har de faatt enda flere ting paa menyen
Fiskeburger
Eller hva sier du til fiskeburger med Tacosaus, kun kroner 45?  Men litt mer om denne butikken, vi sakser fra deres hjemmeside

Noen fiskehistorier er bedre enn andre......

I 1929 flyttet de to søstrene Elna og Gudrun Hagelin til Bergen. De kom fra Nedre Stedje Gård i Sogndal, og hadde begge sin utdannelse fra Stabekk Husmorskole.
I Bergen ville de realisere en drøm. De ville starte butikk for salg av fiskemat. Ikke hvilken som helst fiskemat, - men hjemmelaget fiskemat, basert på gamle, bergenske oppskrifter og tradisjoner. Da de hadde kommet frem til de beste oppskriftene, åpnet de sin butikk i Kong Oscars gate. Fiskematen ble en stor suksess og er i dag kjent langt utover byens grenser.
Mange historier fortelles om den gode fiskematen og de mange fornøyde kundene. Blant annet fikk Kong Olav sine fiskekaker og fiskepuddinger fra søstrenes butikk. Utflyttede bergensere benytter også anledningen til å handle når de er på hjemlige trakter.
Søstrenes fiskemat lages på nøyaktig samme måte i dag som i 1929. Råstoffet er fersk, håndskåret hysefilet. Dette er Søstrene Hagelin alene om.
I 1957 flyttet de butikken til Olav Kyrres gate, og i 2009 fikk butikken nye eiere som flyttet den inn i lokalene til Madam Bergen i Strandgaten 3 og slo sammen de to butikkene. Her finner du i dag det beste fra de to beste fiskematbutikkene i Bergen, og kanskje i Norge.
De to søstrene ble en legende og vil alltid bli husket for den herlige hjemmelagede fiskematen og sine gode, gamle bergenske oppskrifter.
Den fulle menyen deres finner du i lenken under
Meny med priser
Unn deg en smakfull opplevelse, proev en av deres spesialiteter og du vil ikke bli skuffet.  Nok blogging for i dag.

Saturday, January 21, 2012

Beffen

Naar vi foerst har nevnt fisketorget maa vel en annen av Bergen’s kjente kuriositeter nevnes, og det er den lille passasjer fergen som har fraktet folk over vaagen i en aarrekke.  Vi sakser litt fra Wikipedia

MF «Beffen»

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi
MF «Beffen»
Beffen i Vågen.jpg
«Beffen» på Vågen i Bergen
«Beffen» er en liten ferge som tar passasjerer over Vågen i Bergen, nærmere bestemt mellom Bryggen og Nordnes, ca. 50 ganger daglig.
Årlig er det mellom 25 000 og 30 000 passasjerer på sambandet. Båten har en motor på 22,5 hk og turen tar litt mer enn 2 minutter. Mange bruker båten til jobb og skole. Navnet «Beffen» står for Bergens Elektriske Færgeselskab.[2]
I 1894 tok bergenseren J.C. Troye initiativ til å starte selskapet, og første ferge var i drift 1. august samme år.[3] Ved starten gikk det fire små ferger i seks ulike samband på Vågen og Puddefjorden. Nå er bare den ene som traverserer Bryggen og Nordnes igjen.[4] Den fergen som nå er i drift er den tolvte i rekken.
I 2008 ble det åpnet en ny rute med av en «Beffen-båt», som tidligere gikk for Bergen Elektriske.[5] Ruten går fra Fisketorget til Tollbodkaien og markedsføres som en rute «til Akvariet» som går sommerstid, altså i turistsesongen.
Ellers maa det jo nevnes at etter NRK suksessen med Hurtigruten minutt for minutt ble det laget en egen video for Beffen, med tittellen Beffen – sekund for sekund. Klikk lenken nedenfor hvis du vil se den
Beffen - sekund for sekund
For bare noen dagen sider kolliderte Beffen med en av Tide’s hurtigbaater som laa ved kai i Bergen, mer om dette kan du lese i BT sin lenke nedenfor.
Beffen kolliderte med Tide Admiral
Ok, det var dagens blogg, hei saa lenge :-)

Fisketorget i Bergen

Det var en gang i tiden at Fisketorget var et riktig turist maal, naa med den nye mathallen er det ikke det samme lenger.  Samme gjelder jo forsaavidt kai omraadene i Bergen.  Da jeg var yngre (meget ung) og var paa besoek hos bestefar og bestemor i Fyllingsdalen var noe av det kjekkeste jeg kunne gjoere aa vaere med bestefar aa fiske paa kaiene langs BMV paa Laksevaag, eller paa Bontelabo og Skoltegrunns kaien.  Dette er no en sagablott, hele Skolten er jo stengt av.Sick
Men tilbake til fisketorget, jeg husker ogsaa naar vi var i byen, var det alltid stas aa gaa bortom kummene og se hvor stor fisk de hadde, deretter aa rusle langs bodene paa torget og se hva de hadde.  Det var fremdeles den tiden man kunne faa kjoept fisk og skalldyr til en forholdsvis rimelig penge der.  Naa i de senere aar ha jo prisene skutt i vaeret, og allslags juggel selges herThumbs-down
Ja det var slik det var i gode gamle dager, og saa kom jo den hersens mathallen som ikke kan kalles annet en en skamplett i bybildetAngry
Eller hva syns dere som har vaert der?  Er atmosfaeren forandret ?
Vi blogges :

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like