Showing posts with label Hus og heim. Show all posts
Showing posts with label Hus og heim. Show all posts

Monday, July 11, 2016

Cirkus Arnardo

Sirkuset dukka opp i Kvinnherad i år også, men denne gangen ble det holdt i Herøysund i stedenfor Uskedalen, og bare 1 dag.  Jeg inviterte hele familien med, svigerfar og svigermor, konemor og vetlo.

Vi kjørte utover ganske tidlig, og det var nok smart, for parkeringsplasser var absolutt et problem der ute, men plass fant vi.

Og vi koste oss i et par timer med et fantastisk bra show, samt at vetlo fikk seg en tur på ponni i pausen, og fikk hilse på hundane, lamaene og ponniene i pausen.

image

Til helga er det Markus&Martinus konsert i Skånevik, billetter er innkjøpt og det er ei lita ei som gleder seg.  Når dette skrives er det faktisk mandag, så vi har vært der ellerede, nytt innlegg kjem i morgon

 

Vi blogges

Wednesday, May 18, 2016

Travle dager

Har vært et par meget travle dager.  Endelig fikk jeg det nye kjøleskapet og fikk doodlebugga det gamle så jeg kan bruke det til øl og annet.

Etter det på   Lørdagen var jeg bortom og olja alt treverket i båten med Benar, og det ble meget bra

image

Så var det og hiva seg i bilen, hente svigers på Gardermoen til Søndags ettermiddag, og vi måtte jo da ha en snartur innom Charlottenberg.  VI var på Hypermat, nordens største matbutikk, og der var det andre priser enn på Rema 1000, det kan jeg si.  Eller hva sies om Entrecote til 59.90, eller Ytrefilet av svin til 29.90, og det var store fileter, det kan jeg si.

Så vi var hjemme kl 0200 natt til Mandag, så mandagen var vi ganske kjørt for å si det mildt.  Så var det 17.Mai, som svigers fikk være med på og gå i tog.  Brukandes vær, men litt kaldt for dem.

image

Med grilling både 16 og 17 var det en vellykket 17.Mai feiring får man si, i dag er det tilbake på øvelseskjøring, og kanskje tar svigers og jeg en fisketur i ettermiddag hvis været er bra.  Vi får se

Vi blogges

Saturday, May 14, 2016

Travel dag

Jeg var først med i gode 6 timer i Taxi i går.  Ble ganske hektisk for han som jeg kjørte med, han skulle styre både trafikken for Taxiene i distriktet og samtidig lære meg opp i bruk av taxameter og andre ting.  Men det roet seg, vi tok en langtur til Ølve, og dermed kunne han sette seg i baksetet med telefon, Red Bull og kjøreliste, og administrere i vei, mens jeg kjørte.  Så det var en grei nok dag i bilen.  Faktisk blitt tatt veldig bra i mot borte hos gutta og damene i Kvinnherad Taxi, tror jeg kommer til å trives.  Nicholas har vært min sjåfør for opplæringa foreløbig og er meget hyggelig og lar meg styre på med både kjøring og taxameter.  Trives godt faktisk

image

Deretter var det hjemom om vente på kjøleskap, som skulle vært kommet for en uke siden.  Rydda ut maten og dermed kom telefonen, bilen er borte vekk.  Var utlending som kjørte så han hadde kjørt fra Odda via Haugesund for å komme til Husnes.  Sånn går det når PostNord bruker utlendinger for å kjøre rundt i Norge.  Så maten måtte inn igjen i det gamle som ble plugget inn igjen. 

Konemoren var travel med å stryke festdrakten til vetlo, må jo være fin til 17.Mai

Deretter var det vindusvask og opphenging av nye gardiner, hun vil jo ha det koselig og reint til foreldrene kommer, og det er jo 17.Mai om noen dager.

Lørdag blir det ikke noe Taxi kjøring, skal bare montere nye kjøleskapet, i bursdag til min kjære elektrikker Nevø og deretter hiver broderen og jeg oss i bilen for Turen til Gardermoen og hente svigers.  Ja blir vel kanskje tid å stikke nedom og olje noe treverk i båten før vi kjører.

image

image

Tur rapport følger

Vi blogges

Thursday, January 28, 2016

Sesongen er i gang :-)

Mildværet kom som et sjokk i slutten av forrige uke.  Etter at vi hadde fått oss en time på isen forrige torsdag, våknet vi opp fredag til 10-14 grader og regn.  Jaja, var bare å foberede seg til helgen’s store begivenhet på hjemmefronten,  Håndballturnering for vetlejento vår på Stord.
Avgårde kl 0900 om morgenen, kamper frem til kl 13:40. en tur på asia butikken på Sotrd resulterte i at vi var hjemme kl 17:30.  Endelig tid for en øl og innspilt fotball på TV.

Mandagen var jeg borte og fyrte opp båten, en liten tur over på andre siden i 6-7 grader, nesten vindstille.  Endte med 4 paler.
Deretter kom Tirsdagen med tannlegebesøk for vetlo, og deretter håndball trening, kakebaking til den store bursdagsfesten dagen etter.  Vetlo vår er i ferd med å bli stor jente, 9 år er hun blitt.
Onsdagen var det pizzalaging, 12 småjenter på fest med PizzA, Sjokoladekake, SNickerskake brus og snopepose.  Var jaggu helt utslitt når kvelden endelig kom.

Men i dag Torsdag kom jeg meg igjen utpå, har lempa ut krabbeteinene igjen, en kjenning nede på Sunde nevnte at det fremdeles var godt med mat i de, og dermed ble jeg frista.  Etter å ha lempa ut teinene, tok jeg meg en liten tur over på hi sio, det endte med 2 paler og 1 lyr på ca 1 times tid, deretter begynte det å friske på så jeg satte kursen hjemover igjen.
image
image
Får se om det blir vær til å gå ut og sjekke igjen i morgen…..
Vi blogges

Tuesday, November 24, 2015

Stakkars generasjon – et lite hjertesukk

Da jeg vokste opp hadde jeg det meget bra, god mat og fikk leke ute saa mye vi ville.  Men dagens generasjon synst jeg nesten synd paa.  Jeg husker naar mor bakte, duften av nybakt broed kjenner jeg fortsatt (Og ja jeg baker faktisk selv ogsaa, men litt mer lettvint med broedmaskin).  Naar broedet var ferdig saa var det fest.  Broedet var ikke kaldt engang foer det ble klattet paa med smoer og brunost, eller sukker, eller sirup.

I dag er jo nesten alt farlig aa spise.  Flere barnehager paa Oestlandet forboed jo brunosten for ikke lenge siden.  Syltetoey er jo rene styggedommen naa for tiden paa grunn av sukkerinnholdet.  Og da kan man jo tenke seg hva man mener om Sirup.  Roedtopp og Banos var jo ogsaa barndomsfavoritter, men disse er jo ogsaa i dag regnet som usunne.  Sjokoladepaalegg elsket vi, men i dag er dette omtrent svartelistet.  Ute lekte vi alltid, i dag er klatring i traer og utendoersaktiviteter nesten bannlyst i enkelte barnehager.

Idrett var vi alle med paa, det var jo en billig aktivitet i tidligere tider. I dag forlanges det klekkelig betaling for alt.  Heldigvis ikke saa gale hjemme, men leser jo stadig artikler om foreldre som ikke har raad til aa ha barna paa fotball trening f.eks, da det koster dem 5-6000 i aaret og vel saa det.

Og naar man blir voksen, blir det noe bedre ?

Neida, de har jo tatt fra oss baade roeyk og alkohol.  OK, roeyken er jo absolutt ikke sunn, saa den er grei.  Har jo endelig klart aa slutte selv ogsaa etter mange aar.  Og maten, joda no har de jo karakterisert Bacon og Poelse som reneste kreftfrembringeren.  Og det har gaatt saa langt at Stordalen skal slutte med dette paa hotellene sine.  Stakkars gatekjoekken.

Roedt kjoett er rene giften, og jeg elsker en saavidt brent biff som er god og roed inni.  Roeykt og salta mat er ogsaa reine giften.  Uffda, jeg elsker jo roeyketorsk, og salta torsk.  Samt baade roekt og salta kjoett.

Cola er jo ogsaa reine giften, full i sukker, saa da kom man opp med sukkerfri Cola.  Naa er ogsaa denne regna som reine giften.  Det sies faktiskt at den oeker lysten paa noe soett, saa man spiser mer.

Oppdrettslaks er jo full i dritt, saa den skal jeg ikke nevne engang.

Et annet resultat av oppdrettet er at mange plasser kan man nesten ikke spise seien eller torsken i naerheten lenger, da den er full i oppdrettsfor.  Og man vet jo aldri hva som er i den dritten.  Har flere ganger faatt fisk i fjorden som er saa rundt at du ikke ville tro det.  Naar man sloeyer den, saa tyter det ut med pellets.  Bare aa kaste dritten da, lukter doed og styggedom.

Jeg liker ogsaa fiskelever, men det er lenge siden jeg har turt aa spise den naar jeg har faatt fisk.  Det er jo her mesteparten av miljoegiftene og dritten fra oppdrettsforet havner, for jeg er nesten sikker paa at omtrent all fisk i fjorden hjemme har vaert i alle fall bortom et oppdrett.  Vi har jo norges stoerste konsentrasjon av oppdrett i Sunnhordland/

Og fisken i fjordene vaare er i full fart til aa bli full i miljoegifter.  Ja i Hardangerfjorden der jeg bor, anbefales det faktisk ikke aa spise bunnfisk som er fisket innenfor Breivika og Tysnes.

Krabbe ogsaa er naa regnet som ikke saa altfor bra, det hvite kjoettet er greit nok, men brunkjoettet boer man helst ikke spise mer enn et par ganger i aaret, da man kan faa i seg stoerre mengder kadmium enn anbefalt.

Hvitt kjoett skal vaere bra sies det, men saa viser det seg jo at kylling er full i alt mulig antibiotika og annet dritt, saa dette kan vi jo heller ikke spise, og det gjelder nok like mye for den store stygge kalkunen ogsaa.

Egg er godt, men her ogsaa varierer jo meningene fra aar til aar.  Var jo lenge slik at man skulle helst ikke spise egg mer enn en gang eller to i uka, naa er det visst ikke saa noeye lenger.

Griseoppdrett er jo en annen plass det brukes mye medisiner, kanskje ikke saa mye i Norge, men i Danmark og resten av Europa er dette i flittig bruk.

Kaffe gaar ene aaret fraa aa vaere reine giften til neste aaret aa vaere godt mot Alzenheimer og annet dritt.

Raudvin er jo naa aa regne som en times trening pr dag etter som enkelte skriver.

Saa var det dette med metta og umetta fett da.  En tid tilbake var dette meget omdiskutert, men i det siste er man jo igjen begynt aa si at dette ikke er saa farlig, man trenger begge deler.

 

Saa ka tjusan skal man tro da, nei, jeg gir pokker, jeg har levd i 56 aar allerede, og koser meg med den maten jeg liker og er oppvokst med, saa faar de skrive hva fan de vil

 

Vi blogges

Sunday, July 19, 2015

Hell og lykke – Huset er velsignet

Ja naa har konemoren gjennomfoert den tradisjonelle velsignelsen og dermed burde hell og lykke foelge vaart nye hus i Thailand.

 vELSIGN1

I Thailand er det vanlig å gjennomføre en velsignelse når man bygger hus eller begynner en bedrift. Det gjøres for å bringe hell og lykke. Det er en gammel tradisjon som strekker seg langt tilbake.
Lørdag var munkene i Mae Poen på plass. Det samme var venner og familie av oss i Thailand, mange hadde kjørt langt for å delta.
– Munken framfører spesielle bønner for å velsigne huset og alle som er her. Mat står sentralt i seremonien, og huset var fylt av lukter og syn som kunne få det til rumle hos noen hver.

vELSIGN5

Etter at munkene hadde sagt bønnene, fikk de servert mat. Etter at de hadde spist, var det fritt fram for resten.En snor var trukket rundt hele huset og munkene holdt fast i denne snoren mens de messet innvielsesritualet slik at hele huset ble velsignet  Så gjenstår det å vente på effekten av velsignelsen.

Vi blogges

GENTLE BUDDHA by VISHNU108

Saturday, April 25, 2015

Vår reingjøring

I går var været bare ræva, så jeg bestemte meg for å ta frem denna saken her.

Fyrte i gang på verandaen oppe der jeg hadde opp gulvplater og alt, enormt med dritt som samler seg i løpet av en vinter.  Og grønske i lange baner langs rekkverk og vegger.  Drøye 3 timer holdt jeg på for å få unna asfalten utenfor, begge altaner og de vegger jeg kunne komme til.  Trappa ble også tatt.

Deretter for jeg ned og kjøpte Owatrol, som jeg brukte på inngangsdøra, jeg kjøpte også en helt lys beis som jeg skal bruke på uteområdene på båten.  De er litt slitt, og i og med at det er bare marine plywoood beiser jeg heller enn å ta sjansen på å pusse ned og olje det opp igjen.  Owatrol kan jo også brukes på treverket inne i båten som ser litt bedre ut.

Om ettermiddagen koste jeg med detta her, dampkokt med thai grønnsaker, var liten delikatesse det.  Men jeg liker det enda bedre steikt  Jeg spise den ene halvdelen, og konemoren spiste den andre.

Om kvelden var det å benke seg ned for å se på THE VOICE, som i går hadde enda et par magiske øyeblikk.  Vetlo ble trøtt og gikk på rommet for å se tegnefilmer og da jeg gikk ned for å sjekke hadde ho rigga seg til i prinsesseborgen

image

Er det noe rart at jeg elsker den lille prinsessa mi ?

I dag er det avslappning med fotball, bursdagsfeiring for en av kona’s venninner på Valen, men jeg kjører kanskje bortom og beiser bordet bak i båten for å se hvordan det blir.  Skal også olje mor sin utedør hvis den er i le

Vi blogges

Friday, February 20, 2015

Utrulig at man er i live

Man leser til stadighet i avisene om det ene tullete forbudet etter det andre, nylig var det en barnehage som ikke vil servere barna boller og youghurt.

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/vil-ha-yoghurten-ut-av-barnehagen-1.12204626

Tidligere har man hoert om baade brunost og sylteoey som er stoppet.  Hvor langt skal man gaa, Norge er overformynderiets formann, det er garantert sikkert.

Jeg vokste da opp med baade boller, brunost og syltetoey.  Favoritt paaleggene var Sunda, Roedtopp, Banos og Sjokade.  Alle produkter som i dag regnes omtrent som gift.

En av favorittene blant oss var knekk, smelte sukker, smoer og melk paa steikepanna og kanskje tilsette havregryn og la det stivne, og dermed spise det som karameller.  En sukkerbombe av de sjeldne.

Vi lekte ute, sykla uten hjelm og albu/knebeskyttere.  Joda, det ble en del tryninger, brudd, og en del sykehus opphold, men man laerte fort hva som var farlig.  Vi hadde indianerkriger med pil og buer, til og med med luftpistoler.  Gikk faktisk med et oeye ene gangen, men vi overlevde stort sett og som sagt laerte oss hvor grensene gikk.

Vi laerte oss fort hva som gjorde vondt, hoppe fra en 3-4 meters hoeyde og ned i lyngen i skogen gikk greitt, saa vi klatra opp ei grein til og proevde igjen.  Naar det virkelig gjorde vondt, proevde vi enda ei grein, og OK, det endte noen ganger med et brudd her og der, men vi fant stort sett ut av grensene selv paa den maaten.

Jeg husker godt om sommeren nede paa en av de lokale kaiene, der brukte vi aa stable en og en europalle og stupe fra toppen, vi kom vel opp i en 20-25 paller foer vi maate gi oss, da gjorde det skikkelig vondt naar man endte med et mageplask.

Vi laere fort aa lage primitivt hjemmebrygg.  Det var saft, gjaer og sukker som ble staaende et par ukers tid i hytta, saa ble det fest.  Smakte pyton gjorde det, men inneholdt nok alkohol til at vi fikk oss en buzz. 

Eneste jeg angrer paa i dag, er at jeg begynte aa roeyke, men i de dager var det toefft, man var en av gutta da.  Heldigvis har jeg klart aa legge dritten paa hylla etter mange aar.

I dag skal barna helst sitte rett og pent, skal man utenfor doera skal det polstres opp med hjelm, knebeskyttere og det ene med det andre.  Action og vold skal helst skje paa IPAD, slik at man tror det er ufarlig.  Naar ungene gaar ut og proever det samme, ender det ofte med  forferdelse.  Vi gjorde unna vaar action ute og fant ut hva som gjorde vondt, vi hadde ikke alt dette som dagen ungdom har.  Man skal serveres en skive max, helst uten baade sukker og fett, ikke skal man faa smoer eller paalegg paa, dette er jo reine giften.  Deretter skal man i barnehagen eller skolen, der er ogsaa overformynderiet paa plass.  137 kaloerier takk, og ikke noe fett, sukker eller annen styggedom.

Og saa har man det andre ytterpunktet, i fjor kom det en idiot lov om at personer som har dyr skal lufte dem 3 ganger for dagen, ellers kan man straffeforfoelges.  Og da har vi eldre som kanskje ikke faar komme ut i  det hele tatt, pleitrengende som blir liggende i sin egen avfoering fordi det ikke finnes nok pleiere til aa ta seg av dem fordi kommunene skal spare penger ?

Norge er i ferd med aa bli et land av snyltere og forstaa seg paaere, helst vil man motta 500.000 tusen i loenn uten aa gjoere noe, og kritisere og forstaa seg paa alle andre land og fortelle dem hva man skal gjoere, og har gjort galt., enn aa se oss sjoel i speilet og proeve aa finne ut hva som har gaatt galt i de 30 siste aarene.

Men jeg tenker naa naar det begynner aa naerme seg slutten av oljepengene maa vel kanskje Ola og Kari tenke seg om paa nytt og finne tilbake til de originale norske dyder som flid og noeysomhet.

 

Vi blogges

Monday, August 19, 2013

Over ett aar siden naa

Ja naa er det 13 maaneder siden jeg la roeyken paa hylla for godt.  Jeg gikk over til snus, og selv om ikke det er helt sunt det heller er det i alle fall minst 90% sunnere enn aa trekke ned tjaere og alt det andre jaevelskapet som foelger med nikotinen,  For meg har dette gaatt meget bra, jeg har proevd flere forskjellige sorter snus, en av mine favoriter er groenn 66N, og thunder ekstra cool mint

Thunder Cool Mint Extra Strong Portion Snus

Jeg foretrekker portions snus, eller teabags som engelskmenn og yankeer kaller det.  Jeg proever saa godt jeg kan aa overtale resten av familien til aa slutte ogsaa og har gaatt till innkjoep av e-cigaretter til de alle sammen.  Billigste plass man finner dette er hos DealExtreme i Hong Kong, de sender gratis over hele verden

image \

image

Saa hvorfor ikke proeve du ogsaa?  Koster deg en 50 lapp, jeg smakte paa mor sin, og det var ingen usmak, du kan bruke de overalt, paa fly, baat, restauranter og videre .

Vi blogges

animated gif of no smoking- pig smoke

Tuesday, August 6, 2013

Klippa hekk og hage

Batteri dreven hekk klipper er veldig greit, men holder ikke så lenge, men jeg fikk tatt sånn ca 50% og klippa overhagen til mor før det begynte å regne igjen i går.  Jeg brukte jo ikke akkurat teknikken til han på animasjonen under men det gikk no unna. 

Me blogges

Trimming the bushes with a chainsaw

Vi får se om vi får tatt resten i dag da

me blogges

Friday, August 2, 2013

Aa passa akkurat i skapet

Rydda fryserommet og kasta ting og tang til den store gullmedalje i går, og med hjelp av Aa ble det kjøkkenskap igjen også.

Yim’s bror passa akkurat inne i skapet til å bore og skru på plass nytt hengsel for hylla-  I tillegg laga vi 2 nye hull så no henger hylla fra 4 skruer, tror ikke den ramler ned igjen nå.

I dag blir det kanskje rekkverket som males, ellers er jo været OK, så kanskje en time ute med Amcar klubben og en grilling senere på dagen

Carpenter graphics

Vi blogges

Thursday, August 1, 2013

Ferdig med kjøkkenet

Bare litt pyntemaling gjenstår, det taes i morgen.  Så er vi helt ferdige

I dag blir det en liten pause, skal på middag til mor med svineribbe og tilbehør, så tar det rolig i dag.  I morgen blir rekkverket i gangen som skal males, og rydding av rommet der fryseboksen står.  Utrolig hvor mye ting og tang som samler seg opp gjennom årene.  Jo forresten må fikse hjørneskapet på kjøkkenet også, ble litt for mye tunge ting på hylla, så ho løsna innvendig. 

Vi blogges

Painting graphics

Wednesday, July 31, 2013

Kjøkkenet pusses opp litt

Kjøkkenet har en stund trengt opp pussing og når broderen sa seg villig til å komme og gi en hånd var valget lett.  Tapetsering, maling av lister og tak.  Agnes platene er begynt å se litt stygge ut.  Samt maling av dører og skap, skal forhåpentlig friske opp kjøkkenet.  Brukte mandagen til å vaske ned hele kjøkkenet, og skru ned klokker, hyller og mye annet krims krams som har samlet seg i løpet av årene

DSCF0460[1]

DSCF0461[1]

Resultatet kommer om noen dager.

Me blogges

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like