Showing posts with label Verandakos og grilling. Show all posts
Showing posts with label Verandakos og grilling. Show all posts

Friday, May 20, 2016

Fisketur med Svigerfar

18. Mai var det kjøring igjen noen timer, koste meg i bilen før jeg ga meg utpå ettermiddagen.  Så var det avgårde og handle litt proviant før man tusla bort på den lokale Anfield og så Europacupfinalen i lag med broderen.  Merkverdig kamp.  Svigers og resten av familien satt hjemme og så Thai TV.

19.Mai var jeg først innom legekontoret for legeerklæring for drosje, før jeg var innom Onkel og søkte om kjøreseddel.  Forhåpentligvis har jeg den tidlig i neste uke og kan begynne å kjøre for betaling.  Foreløbig er jeg bare med under opplæring.

Deretter var det et par timers kjøring før det var hjemom og spise Moccata, grilling på Thai vis.

image

Været hadde letna litt så jeg tok svigerfar med meg en tur over til Arholmene for å fiske litt.  Han mista først ein stor lyr, rundt 3-4 kilo og enda ein før han endelig fikk berga ein over ripa og da var jubelen stor.  Jeg fikk en 5-6 stykker så det ble nesten 60 fiskekaker når vi kom hjem om kvelden.

I tillegg satte vi jo sniken, og der var det tungt, og da svigerfar endelig fikk den opp åpenbarte det seg ein svær pigghå på nesten 5 kilo

Vi var heime rundt 8 og ferdig med fiskekaker i halv elleve tider,. og de falt i smak hos svigerfar, de rauk nedpå 4 stykk ganske kjapt, han var med og steikte og koste seg så det ut til.

20. Mai er det til Haugesund for diabetes sjekk, kjøping av bunnstoff og kalesjekroker til broderen.  Og litt Thai mat LOL

vi blogges

Wednesday, May 18, 2016

Travle dager

Har vært et par meget travle dager.  Endelig fikk jeg det nye kjøleskapet og fikk doodlebugga det gamle så jeg kan bruke det til øl og annet.

Etter det på   Lørdagen var jeg bortom og olja alt treverket i båten med Benar, og det ble meget bra

image

Så var det og hiva seg i bilen, hente svigers på Gardermoen til Søndags ettermiddag, og vi måtte jo da ha en snartur innom Charlottenberg.  VI var på Hypermat, nordens største matbutikk, og der var det andre priser enn på Rema 1000, det kan jeg si.  Eller hva sies om Entrecote til 59.90, eller Ytrefilet av svin til 29.90, og det var store fileter, det kan jeg si.

Så vi var hjemme kl 0200 natt til Mandag, så mandagen var vi ganske kjørt for å si det mildt.  Så var det 17.Mai, som svigers fikk være med på og gå i tog.  Brukandes vær, men litt kaldt for dem.

image

Med grilling både 16 og 17 var det en vellykket 17.Mai feiring får man si, i dag er det tilbake på øvelseskjøring, og kanskje tar svigers og jeg en fisketur i ettermiddag hvis været er bra.  Vi får se

Vi blogges

Thursday, May 12, 2016

Travle dager

I går var jeg med i gode 5 T på oppplæring til min nye jobb, ikke betaling enda, men det kommer.  Så var det heimom til konemoren, og litt mat før vi bestemte oss for å vaske mopedbilen, med det uoffisielle navnet Tuk Tuk.

image

Deretter tusla vetlo og konemoren bortom ei venninne, og Vetlo var i årets første bad, før 17.Mai det er jo bra.  Jeg knuste til med og olje verandadøra før jeg skulle kjøre mor på Bingo.  Fant ein heil boks med Benar i boden, og det er min favoritt olje på nesten alt som trenger olje.  Og det blei bra

Så var det og slappe av med fotball på TV’en, og tusan og, Brann gikk på et sjeldent tap i år.  De hadde spillet og mest sjanser, men slapp inn et billig mål på en tabbe av Leciewsky.

I dag er det nye 5-6 timers opplæring, så grilling med mor før jeg må på borettslagsmøte, så har i alle fall nok å henge fingrene i.  Tenker også å dra utpå å hente krabbeteinene, ta de på land og reingjøre dem, før jeg og svigerfar skal ta dem i bruk igjen når han kommer Smile

Vi blogges

Monday, May 9, 2016

Knallvær

Helga har vært fantastisk med godt over 20 grader, strålende solskinn, men nok vind til at det ikke har vært noe vær å fiske.  Men vi fikk nytta søndagen til åpning av BBQ sesongen med nye Weber grillen som jeg fikk til fødselsdagen i fjor.  Mor og Janco kom på besøk, og vi grilla både biff, koteletteter, kylling, pølser og hamburgere.  Så noe for enhver smak.  Man kan si hva man vil, men Weber grillene er i en egen klasse, og gassgriller er for amatører.  Skal det smake grillmat, så må det være kull

image

i dag er det hageklipp, merking av parkeringsplass, vetlo i bursdag før jeg får se om jeg kommer meg utpå en tur.

Vi blogges

Monday, August 24, 2015

Ny tur til Perlo

Søndagen opprant med fantastisk vær.  Vi var igjen invitert over til Perlo, denne gangen med et vennepar av oss, og jeg inviterte dermed på båt tur frem og tilbake.  Blikkstille, med nesten hundrevis av båter på fjorden.  Folk lå på svaberga over hele distansen, Kolsøya var full i båter.

Etter flere timer med god mat og drikke, dro vi hjemover igjen og fikk med oss den flotte solnedgangen på vei innover til Husnes.  Gode halvannen time hver vei med snekko i maksvær, borti 25 grader er livet.  En fantastisk dag med gode venner.

Vi blogges

Tuesday, July 21, 2015

Grill i Thailand

Jeg har lyst til aa faa meg en skikkelig grill i Thailand.  Men jaggu ble jeg overrasket.  Hvis du tror Weber griller er dyre i Norge, jaa saa er det nesten dobbel pris i Thailand.  Jeg har enda ikke faatt meg en tur rundt for aa kikke etter alternativer, men haaper at jeg finner noe neste gang jeg reiser ned.  De grillene som de locale bruker er jo bare en steinboette med kull i og en rist over.  Funker jo det, men jeg vil ha noe skikkelig.  MEN, jeg fikk et tips om DragonEgg som kan vaere et brukbart alternativ.

image

Disse blir levert i 3 stoerrelser, og ligger paa under 10.000 bath, tror den minste starter rundt 6000 bath.  (Weber grillene av brukbar kvalitet koster 15000-2000 bath eller deromkring). De har dobbel rist inne som du ser, og ogsaa temperatur maaler.  Ser jo knalltoeffe ut da :-)

Dragon Egg Kamado BBQ grill are locaded in Thailand and have shops in three areas, Chon Buri, Khon Kaen and Nong Khai.  Men kan bestilles og leveres innen faa dager over hele Thailand.

https://www.facebook.com/pages/Dragon-Egg/1019846181374707

Jeg tror jeg kommer til aa satse paa en av disse.

Vi blogges

Barbecue graphics

Thursday, July 9, 2015

Tilbake igjen

Ble ikke mye bloggskriving de siste ukene, men jeg har hatt en flott ferie i Thailand med kone, vetlejento og mor.  Mor var med til Thailand for aa se huset og var veldig imponert, og det ble jeg ogsaa.  Huset er akkurat passe for oss, med 3 soverom og 2 romslige stuer er det mer enn jeg trenger faktisk.  Aircondition er blitt installert og noe moebler er kommet paa plass.  Saa vi har faatt oss en fin plass tll jeg engang legger aarene inn

Vi reiste nedover 14 Juni og  tok foerst 2 uker i Jomtien.  Koste oss, vetlo fikk med seg baade delfin svoemming (Der hun fikk svoemme med delfiner) og det nye badelandet i Pattaya, som er i Cartoon Network Amazone stil.

 

thai1 

image

thai3

Vi fikk flotte dager paa stranda og flere kvelder med god mat, blant annet et besoek borte paa Luang Laway (Tror jeg det skrives) med nydelig seafood der det ble fortaert krabber, skjell, reker og hummer med stor fornoeyelse. Men det var ogsaa et par skuffelser.  Blant annet besoekte vi Linda’s restaurant.  Og mor var lite imponert, biffen hun fikk var seig og ikke god.  Konemoren bestilte norske fiskekaker og var enda mer skuffet.  Ikke saann som vi lager, elskling var kommentaren.    Vetlo var lite imponert over isen i Thailand, ikke saann som hjemme i Norge sa hun.  Norsk iskrem er noe spesielt da.

thai2

Etterpaa ble det en tur opp til huset vaart i Mae Poen.  Det var ferdig i fjor, men foerst naa fikk vi andledning til aa ta oss en tur og se hvordan det er blitt.  Mor var imponert, og det var jeg og konemoren ogsaa.  Air condition paa alle soverom, + at vi har bestilt ac til stue og oppholdsrom ogsaa.  Flotte fliser, gode senger, knallfine gardiner, og flotte lamper.  Joda huset var blitt meget bra det.  Mor fikk hilse paa resten av familien og falt jo helt for den 5 maaneder gamle tulla til soestera til konemoren.  Tid til aa laere vaffelsteiking til dem fikk hun ogsaa.

thai6

thai7 

Jeg fikk kjoept meg en scooter ogsaa, kjekt aa ha naar man skal nedover til 7-11, eller ned til markedet.

image

Men etter nesten 3 herlige uker, ventet igjen jobb og dagliglivet.  Mor og jeg satte kursen hjemover, og heldigvis fikk jeg noen dager hjemme foer jeg skulle reise.  Da vi kom hjem hadde broderen stelt opp med grill og oel.  Mor og meg fikk nygrillede sommerkoteletter, med maiskolber og grilla loek, samt hver sin kalde pils.  Joda livet er godt aa leve.

Eneste skaar i gleder naar jeg kom hjem var at PC’en hadde tatt kvelden, men etter panisk jobbing, og roting frem av en laptop jeg hadde liggende fikk jeg no kobla meg til baade internett og printer saa jeg fikk skrevet ut baade billetter og annet jeg trengte for aa reise paa jobb.

Soendag fikk jeg meg en fin tur utpaa og fiska.  Nesten 50 paler og 5 lyr ble det under dagens fiske.  Alt ble gitt vekk, noe til soestermor, noe til broderen (Som fauk rett paa grillen) og noe til svigermor til broderen.

 

 

 

Deretter var det bare aa pakke bagen og gjoere seg klar til utreise.

 

Saa naa er bloggen fullt oppegaaende igjen.

 

Vi blogges

Monday, June 1, 2015

Snobbete plass - uten halve menyen

I gaar ble vi tatt med ut paa middag siden det begynner aa gaa mot slutten av verkstedsoppholdet.  Vi ble tatt med til et litt posh "engelskmenns maate aa si snobbete" spisested i sentrum av Port Lucaya her paa Bahamas


Vi satt ute paa verandaen med flott utsikt over hamna, der den ene snekka etter den andre laa foertoeyd.  Men de var nok i litt annen prisklasse enn min.


Det skulle vise seg at soendag ikke var den beste dagen, de var utsolgt for laks, indrefilet og kalv. Men jeg bestiltte Scampi Luciano's som visstnok skulle vaere knallgodt.  Jeg vet da tjusan for da maten kom var det Bahamian grouper (en slags havabbor) med noetter og sitron saus..  Men godt var det, det var det ikke tvil om.  Men hadde jeg gaatt der igjen ?  Neppe, dyrt var det, en typisk turist felle.


Men det var en koselig og rolig kveld, vi avslutta med en pils foer vi kjoerte ombord igjen i halv elleve tiden.  Snart HJEM !!!!!!

Vi blogges

Friday, August 9, 2013

Grillkos

Været var jo fint i går også.  Så etter et par småjobber var det tid for kos på verandaen.  Flintastek og spare ribs var tatt opp, samt resten av kyllingvingene var menyen.  Vi fyrte i i 5 tida.  Jeg sverger til briketter da jeg synst de gir bedre varme, holder lenger og gir en litt røyksmak på maten.  (Bruker ofte Hickory chips i tillegg, eller Mesquite – disse får du kjøpt flere plasser)

Etter en 20 minutters tid var grillen varm og det var bare og hiva på.  Både konemor og bror hennes liker grillmat, men klager av at de blir litt tung i magen, men siden de helst liker Papaya salat og lettere måltid, og kan da spise i timesvis.  Men har begynt å like grillmat også

 

Klar til oppdeling av flinta steken, og spare ribs.

Jeg lager ofte saus til i tillegg, i går var det peppersaus med litt ekstra chili krydder i til ære for våre thailandske gjester.  Etter som man ble godt mat orket jeg ikke noe fisketur i går, slappa heller av med Godset i Europa league kvalik, men det gikk jo til dunders

Godt var det, og når maten fikk følge med en kald svenskepils, ja da er livet godt å leve

Barbecue graphics

Me blogges

Thursday, August 8, 2013

Kos på ettermiddagen

På ettermiddagen i går fikk vi tid til litt grillkos, på Thai vis.  Kona hadde kutta opp lever, biff og gris og kyllling, samt blekksprut og reker.  Kan man ha det bedre

Jeg er blitt en kløpper med spisepinner etter hvert Smilefjes

Barbecue graphics

Vi blogges

Friday, July 26, 2013

Fullt kjør

Vi fikk no slappa av i i går, men i dag Fredag er det fullt kjør.  Vi koste oss med grilling i går.  Baconsnurrede oksemedaljonger, samt spareribs fre  ble ikke feil nei !  Til vetlo ble det kyllinglår og pølser.

 

image

Så i dag er det bort på Trio huset og rydde klart, dekke bord, sette mat og drikke i kjøleskap, Mor skal hjelpe med å lage høne i viltsaus, håper det blir en koselig 30 års fest for konemoren i morgen.

Me blogges

Barbecue graphics

Sunday, June 9, 2013

Det spirer og det gror

Like foer jeg reiste var vi og kjoepte blomster for aa ha utenfor og paa verandaen.  Det var jo ikke mye til vaer aa plante ut i Mai.  Konemoren fant ogsaa noe froe for Chili, mais, og en type boenne spirer som hun ville proeve, vi planta de i minidrivhus og de er naa paa vei opp.

image

Stoda 28/5/2013

Chile er jo tingen for damene fra Thailand.  Vi faar se om det blir noe i aar.  Hvis ikke faar vi plante inne litt tidligere neste aar saa de er klar til aa baere til vaaren.  Paa foerste bildet var ikke Chilien begynt aa komme opp enda, men paa bildet under ser du den er begynt aa spire.

image

Stoda 5/6/2013

Spennende er det i alle fall, konemoren har faatt blod paa tann naa !

Me blogges

Gardener job graphics

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like