Tuesday, June 12, 2012

Eventyrlige Priser

Husker du jeg nevnte kongekrabbe noen tid tilbake, naa skal nesten alt brukes, eventyrlige verdier er i spill.

image

Man opplever stor interesse for krabben nordfra.

– Jeg får ikke tak i nok levende kongekrabbe i dag. Etterspørselen er mye større enn det jeg klarer å skaffe tilveie, sier han.

– I Asia er dette den klareste trenden etter sushi og shashimi. Levende sjømat skiller de gode fra de dårlige. De mest eksklusive restaurantene har tilgang til levende råvarer. Denne trenden har også kommet til Europa hvor det bygges tankanlegg.

Og naa skal enda mer av krabben utnyttes

Når man slakter en kongekrabbe sitter en igjen med rundt 35 prosent av dyret som man ikke selger. Det omfatter tarmer, gjeller og halen.

– Vi mener halen kan spises og at det finnes et direkte marked for det, sier en av forskerne bak prosjektet Sten Siikavupio.

Hans arbeidsområde er nettopp kongekrabbe, som det fiskes mye av i Finnmark. Han har stor tro på å selge halen som delikatesse.

– Det kan selges til utlandet og til luksusrestauranter, både i Norge og resten av verden, sier Siikavupio.

Hos Oscars mat og vinhus i Vadsø står kongekrabbe på menyen. Men kjøkkensjefen Jarno Johnsen har aldri hørt om å servere halen på krabba.

– På en krabbe bruker man gjerne bare klørne som er selve kjøttet. Inni krabbeskallet har man det som noen bruker som delikatesse, det vil si innmaten. Jeg vil tro det er noe lignende som er i halen, sier Johnsen

Nei daa trur jeg jaggu jeg holder meg til vanlig norsk taskekrabbe, 10-20 kroner krabben, og jeg synst faktisk den er bedre, spesielt innmaten i den norske taskekrabben er fantastisk, og det synst konemoren ogsaa :-)

Me bloggast :-)

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like