Thursday, April 23, 2015

Jaggu ble det storfisk

Jeg var ute en tur på onsdagen, dro ut etter å ha hatt Mor, broderen og svigerinne på middag med fiskegryte med høstens grønnsaker, den ble meget godt mottatt og alle synst den var knallgod.  Er faktisk min favoritt gryte med fisk dette.

Deretter dro jeg over fjorden, på første reket ble det et par paler pg en brukbar lyr (3.3 kilo), så det så lovende ut.  Tuffa litt utover igjen og la meg til på et nytt rek, et par småpaler, men så hogg det til noe så inn for jakeligt.  Dette var fisl, og jeg stilte desperat bremsa, den dro ut snøre flere ganger, og jeg måtte jobbe hard i nesten 20 minutter før jeg fikk den opp.  Var litt redd for at snøret skulle ryke, men kleppen lå heldigvis klar.  Endelig kom den, jeg så bare en hvit skygge nede i  sjøen og så den var stor, jaevlig stor.  Opp til overflaten kom den, og jeg fikk hugga kleppen i den, sluken satt løst så jeg og fikk såvidt dratt den over ripa.  Og du hjelpe meg, den var stor.

Fram med vekta og veide den til 15.5 kilo, det er faktisk pers for meg på stang.  Har kun en gang tatt større fisk og det var på håndsnøre på fiskebankene utenfor New Foundland, der fikk jeg en på 20 kilo.  Så detta var moro

tok jo nesten heile stampen aleine den ruggen der.  Et par paler til, så dro jeg hjemover, var jo nesten full stamp da.  Fisken ble filetert etter alle kunstens regler, en del kilo blei lettsalta og en del kilo ble tørka i stekeovnen.  60 grader, åpen stekeovsndør og 12-16 timer gjør susen.  Deretter tok jeg meg en seks paking med Borg for å feire, dette var moro.  No vet jeg endelig hvordan de har det oppe under NM i skreifiske.  I Hardangerfjorden er dette kjempestort, ikke ofte man får tosk over 10 kilo’s merket her.  Jippiiiiiiiiii

Vi blogges

animated-fishing-image-0011

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like