Saturday, March 16, 2013

Underskyting – min jobb :-)

Hva er det naa jeg snakker om.  Joda jeg skal forklare, dere som ikke vet hva dette er.  Jeg jobber jo i seismikk og ofte vil oljeselskapet ha seismiske data under plattformen.  Vi kan jo ikke gaa igjennom den, saa det vi da gjoer er en saakalt underskyting.  Det foregaar paa den maaten at vi sender en baat med luftkanoner paa ene siden av plattformen, og en baat med recordings utstyr paa den andre siden.  Paa den maaten faar vi refleksjonene fra midten og under plattformen, og da kan oljeselskapet vurdere om det er mer aa hente av dette feltet.  Litt forenkla blir det da slik som paa illustrasjonen under. Jeg befinner meg heldigvis paa skytebaaten som bare tauer kanoner, saa vi har ikke saa store begrensningen paa hvordan vi kan unngaa plattformen, men streamer baaten kan bare svinge med en viss hastighet foer de faar problemer, saa planlegging er uhyre viktig.

undershoot

Saa det er det jeg holder paa med for tiden, en plass nede i oesten, sammen med en av baatene jeg har vaert paa tidligere.  Dette skal ta en droey uke og saa skal vi videre. Et bilde fra en av vaares konkurrenter viser at det kan gaa ganske tett opptil riggene, og naar man da tauer paa kilometervis med kabler etter seg gjelder det aa vite stroemforhold og vaer og vind.

undershoot2

Resultatet vi faar ser noenlunde slik ut, og paa grunnlag av dette kan geologer da vurdere feltet.

ok, nok undervisning for i dag, me blogges

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like