Friday, March 22, 2013

God nyhet for Vestlandet

I dag kom avismeldingene om at tunnelen gjennom Stad landet blir en realitet og at det er bevilget en milliard, og oppstart planlegges i 2018.  Naar man i tillegg fikk beskjeden om et fergefritt vestlandet tidligere  med bygging av bro/eller tunnel under Bjoernafjorden begynner det aa bli en interressant fremtid for oss vestlendinger.

Litt mer om tunnelen – fra Wikipedia.no

Stad skipstunnel er en foreslått kanal og tunnel som skal krysset Stadlandet i Selje kommune. Stadlandet er en av det mest værutsatte halvøyer i Norge, uten noen skjærgård som tar av for havet utenfor. Dette er en av delen av skipsleden langs kysten som er blitt ansett for farlige.[1] Hovedgrunnen til å bygge en slik tunnel er derfor sikkerhet og framkommelighet.[2][3]

 

To alternativer

Det er foreslått to alternative traseer, det korteste alternativet er på rundt 1 800 meter og går fra Eide i Moldefjorden under Mannseidet til Kjødepollen ved Vanylvsfjorden, og slik gjennom det trangeste stedet av Stadlandet.[4] Et noe lengre alternativ har vært fra Skårbø til Fløde midtveis på Stadlandet.[5]

Det korteste alternativet er det mest aktuelle etter at Kystverket leverte en utredning om konseptvalg i november 2007.[6] Tunnelen har vært planlagt til å kunne ta imot fartøyer opp til 5 000 bruttotonn, men utredes nå til å kunne ta langt større fartøyer , som hurtigruteskipet

Skipstunnelen har hittil blitt planlagt for fartøyer opptil 5 000 bruttotonn. I de nye utredningene inngår i tillegg en løsning der skip på størrelse med hurtigrutefartøyet MS «Midnatsol» (overkant av 16 000 bruttotonn), vil kunne benytte tunnelen.[6] De videre utredningene skal belyse de ulike dimensjonens samfunnsøkonomiske virkninger samt nautiske spørsmål knyttet til dette.[6]

 

Nasjonal transportplan 2013

I 2013 ble prosjektet tatt inn i Nasjonal transportplan.[7] I dette forslaget er det tenkt av byggingen skal kunne starte i 2018.

 

Historikk

Historien om en skipstunnel gjennom Stadlandet går langt tilbake i tiden. I vikingtiden dro de sjøfarende båtene sine over Dragseidet på Stadlandet istedenfor å seile rundt.

Allerede i 1874 ble det i en artikkel i Nordre Bergenhus Amtstidende lansert ideen om en skipstunnel gjennom Stadlandet. Omtrent på samme tid ble også forslag om å heise båtene opp på en jernbaneløsning over Stadlandet lansert, noe som ble beregnet til å være bare halve prisen av en tunnel hvor båtene seilte selv.[4]

 

Det var dagens

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like