Wednesday, February 1, 2012

Min jobb

Det er mange som spoer meg om hva jeg gjoer, jeg jobber som Chief Navigator i seismikk.  Seismikk er ganske enkelt oljeleting.  Vi gaar med flere lange kabler tauet etter skipet  (Opptil 16 kabler, hver paa opptil 10km), disse taues med en typisk separasjon paa 100m.  Saa faktisk har vi et skip med foelgende dimensjon 10 km x 1 km.  Min jobb er aa vite hvor hver eneste meter av dette er, baade skipet, kablene og luftkanonene.  Vi tauer luftkanoner foran kablene, disse avfyres typisk med 25m mellomrom, og deretter spilles ekkoet inn av hydrofoner som er montert med jevne mellomrom i kablene.  Dette gir oss da et 2 dimensjonalt bilde av havbunnen.

Hvor stort er dette, se illustrasjon nedenfor, dette er hvis vi skulle tauet utstyret i Husnesfjorden

Footprint

Skipene er hypermoderne med alt tenkelig navigasjons utstyr, satelitt kommunikasjon og med alt det siste i teknologi.  Western Geco er en av verdens stoerste selskaper naar det kommer til oljeleting og ble startet opp i Norge paa 70 tallet.

Vi blogges

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like