Thursday, February 2, 2012

Litt mer om hva jeg jobber med

Jeg nevnte i det forrige innlegget mitt om jobben at jeg er Chief Navigator paa en seismisk baat.  En annen av arbeidsoppgavene mine er coxswain for smaa baatene ombord.  Jeg er sertifisert som baade coxswain paa arbeidsbaatene vaare (Westplast 950 og Norpower 25), samt mann over bord baaten som jeg ISCW-95 sertifisering for.  (Dette inkluderer navigasjon, search & rescue, og bruk av forskjellig redningsutstyr i saa maate).

Westplast 950

I arbeidsbaaten logger vi ofte flere hundre timer paa en 5 ukers tur, arbeidet her bestaar hovedsakelig i vedlikehold av de seismiske kablene, samt utskifting av boeyene som vi tauer. Westplasten er vel utstyrt med 2 motorer, doble vannjet, samt baade radar, kartplotter og GPS.  Armene du ser paa siden av styrehuset er hydrauliske loeftere som brukes til aa loefte kabelen opp av sjoeen.  Denne er god for omtrent 15 knop.

FRC

Mann over bord baaten som du ser over, brukes til overfoering av personnell mellom de forskjellige baatene, til beredskapsbaat for mann over bord, samt standby baat for helicopter operasjoner og lignende.  Denne har singel vannjet, GPS, Noedpeiler og er god for 30 knop.  Denne brukes ogsaa til search and rescue.

Her er en video som typisk viser en MOB oevelse, som vi foretar jevnlig.  Den er fra en av vaare konkurrenter, men vi holder samme oevelsene.

Saa det var litt om baatene jeg kjoerer til daglig i jobben.

Vi blogges

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like