Sunday, December 21, 2014

Skytteren – Jon Michelet

Michelet fortsetter sin episke saga om krigsseilerne

"En sjøens helt - skytteren" av Jon Michelet

19-åringen Halvor Skramstad har vært med på en dramatisk livbåtseilas etter at "m/s Tomar" av Tønsberg ble torpedert ved Island. Høsten 1940 blir han tilbudt hyre som lettmatros på et av verdens største tankskip, 16 000-tonneren "m/t Iberia" av Oslo. Halvor vet at skuta frakter flybensin, en last like farlig som ammunisjon. Og han vet at Storbritannia desperat trenger bensinen for å holde flyene til Royal Air Force på vingene. Han blir en av de norske tankbåtsjøfolkene som er med på å spille en verdenshistorisk rolle i kampen mot Hitler-Tyskland, i en avgjørende fase av The Battle of Britain. På havet venter mektige fiender: Det tyske ubåtvåpenet, tyske bombefly, tunge kryssere og dødbringende miner. I Liverpool venter ? kanskje ? irske Muriel Shannon på Halvor, som elsker henne.
"Skytteren" er bind 2 av Jon Michelets bredt anlagte romanverk "En sjøens helt". Her får leserne den store sjøromanen om en side ved 2. verdenskrig: Tankskipsfarten i konvoiene under Slaget om Atlanterhavet.

Min mening:  Den andre boka i serien fortsetter Michelet’s episke saga om Halvor, skogsmatrosen som ble krigs seiler.  Her foelger vi hans fortsatte kamp for Norge og kjaerligheten.  Jeg synst denne serien er fantastisk og gleder meg stort til de neste bindene.  Og naa har Michelet lovet flere bind ogsaa, serien var opprinnelig tenkt i 3 bind, men naa kommer det et 4 og 5 bind ogsaa.  En klinkelar 5 paa terningen fra meg.

Terningkast:

Image result for terningkast 5

Michelet’s forfatterskap er etter min mening meget opp og ned, men her har han skutt gullfuglen, er min mening.  Denne serien boer du lese hvis du har tilknytning til sjoeen.  Har gitt oversikt over Michelet’s boeker tidligere, saa jeg staar over det denne gangen.

Men her har du linken til hjemmesiden hans

http://www.jonmichelet.com/

Vi blogges

read_e0

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like