Friday, December 12, 2014

Baater jeg har hatt

26 fot Hardanger krysser, 8-10 hk Sabb.  Foerste baaten jeg kjoepte, henta den nede i Oelen, og hadde den i flere aar foer jeg solgte den videre.  Kjoepte den for kun 12.000m og til andre sommeren var den nymalt, opppussa og olja og klar til ny sjoesetting. Kjoerte deretter til Bergen for aa skifte clutch og ta motoroverhaling.  Saa vidt vi kom oss til Bergen, clutchen loesna og vi maatte slepes inn til land saa jeg kunne faa stramma opp igjen, men til Bergen kom vi til slutt.  Mor husker denne turen veldig godt.  Jeg var full i diesel naar vi gikk rundt i gaagaten etterpaa og ble nekta adgang til en kafe, enda jeg hadde 30.000 kroner i lommeboka.  Rusla innom en klesbutikk og kjoepte nye klaer, og da kom vi til slutt inn.  Tror aldri mor har vaert saa flau noen gang.  Men moro hadde vi med denne det er jaggu sant.  Blei mye fisk som ble dratt ombord ogsaa.  Hadde venner fra USA paa besoek og de synst fisketurene var helt ubetalige.    Hadde mange fine fisketurer samt turer til fiskefestivaler rundt i Sunnhordland med denne.  Var igjennom Roeyksund og Kulleseid med denne ogsaa og gikk rundt sydenden av Boemlo og deretter inn gjennom Hardangerforden i 2m sjoe, det var saa vidt den rugga paa seg.  Den gikk til slutt paa Sankt Hans baalet i Husnes Baathavn etter at neste eier hadde tatt ut motoren.  Nickname Blucher.  Sabb motoren gikk stort sett som en klokke, til og med om det kom litt vann i dieselen, slike motorer faar man ikke lenger.  Broderen hadde et motorstopp ute i fjorden en gang og maatte ha slep til lands

27 fot’s Risoer 27 AC.  Kjoept i Stavanger for rundt 85000.  Hadde 2 fine aar med denne foer jeg solgte den videre.  Var daarlig motor i denne, var en 36 HK British Leyland motor.  Og etter 2 aar ble jeg lei og solgte baaten videre.  Nye eier gjorde full service paa motoren og fikk den til aa ga igjen.  Var en flott snekke egentlig med plenty av plass og veldig greitt med akterkabin.  Hadde mange fine turer og fisket med denne og.  Var til fiskefestivalen rundt om i Sunnhordaland, blant annet gjennom Roeyksund og Kulleseid kanalen ut til Lykling.  Var ogsaa til Fitjar og Romsa treff med denne. 

26 Forts Scand Queen med 150 hk Volvo Penta.  Kjoept paa Askoey.  Var ogsaa en brukbar baat, gjorde 22-23 knop og vi hadde mange fine turer med denne ogsaaa til flere fiskefestivaler og fisking rundt om i Husnesfjorden.  Fikk lite tid til aa ta meg av den pga av sykdom i famlien saa den ble til slutt solgt med tungt hjerte.  Eneste jeg ikke likte med denne var at man maatte rigge til sengeplasser i Salonger forut naar man var flere enn 2 personer paa tur.  Men en kjempe baat var det.  Var til og med til Bergen et par turer paa fotball kamper, gikk omtrent like fort som aa ta Hydrofoilen det :-)

475 Ryds GT med 60 hk utenbords.  Kjoept paa Sunde.  Men denne ble en en fortvilelse.  Foerste hoesten gikk selvlensinga tett, og baaten gikk under vann.  Etter full motoroverhaling ble den igjen sjoesatt sommeren etter.  Gikk paa samme maate, selvlensinga gikk tett og den gikk ned igjen.  Da blei jeg forbanne paa heile greia og solgte den med stort tap.  Skal aldri ha selvlensende baat igjen.  En venn av meg har akkurat lik, og han har erfart akkurat det samme etter at det skjedde med meg.

16 fot Selco med 40 hk Yamaha totaktsm 27 knop paa full fart, men gaar stort sett med 20-23 knop for aa spare bensin. Kjoept paa Boemlo for rett over 40.000.  Det ble 50.000 tusen ganske fort etter som vi gikk paa et skjaer paa turen hjem med den og slo av propellen samt et hakk i bunnen.  Ble fiksa paa Halsnoey og var bra etterpaa.  Grei nok baat til fiske for en eller 2 personer, men for liten til turer.  Har den enda, og den staar for tiden til salgs. 

26 fots Hasla 26, med helt ny 42 HK Craftsman kjoept i Alvoen for 65.000.  Baaten er fra 1983.  Innredning er helt nye puter ogsaa.  Treverk er litt slitt og trenger enn oppussing og omgang med olje.  Og ene benken ute var daarlig og maatte skiftes innen en uke etter at jeg kjoepte den.  Men en kjempebaat.  Grei liten lugar forut med plass til 2-3 personer, hvis den ene er et barn.  Samt dobbelseng i hovedkabin og sittegruppe som ogsaa kan gjoeres om til liggeplass.  Gjoer 6.8 knop og det er heilt grei fart.  Har kjoept skikkelig kartplotter samt nytt kokeapparat, jeg stoler ikke paa gass i baat, og har investert i roedsprits apparat.  Har vaert noen turer allerede og fiska med denne, og med varmeapparat i tillegg er det helt ypperlig baat for vinterfiske.  Gleder meg enormt til kommende sommer og festivaler og fisketurer.  Konemoren og vetlo var vel fornoeyd ogsaa, saa baaten har faatt navn etter datteren min.

Vi blogges

Captain on the high seas

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like