Friday, December 19, 2014

Heimelaga kaviar

No er det tid for rogn i torsken igjen, og en av tingene jeg har lyst til aa proeve i aar er aa lage hjemmelaget kaviar.  Jeg har hatt bra suksess med heimelaga seilaks, saa hvorfor ikke proeve dette ogsaa ?  Flere av bekjente som har smakt seilaksen min sier den er bedre enn den som er kjoept paa butikk. :-)

Her er to av mange oppskrifter jeg har funnet

Du trenger: alt 1

  • 0,5 kg røkt, ferdig renset rogn
  • 3/4 ss sukker
  • 1 dl nøytral olje

Rens den ferdig røkte rognen og ta bort skinn og «tråder» og ha den i en skål. Tilsett sukker og olje. Rør godt rundt. Ønsker du en mer rød farge så kan du tilsette seilaksfarge. Jeg har ikke brukt det denne gangen. La gjerne stå ett par timer. Ha på en grov brødskive. Kan også kombineres med majones samt egg. Velbekomme:)

 

Du trenger: alt 2

  • 0,5 kg renset rogn
  • 1,5 ss salt
  • 1 dl olje
  • 1 ts røyksyre
  • 3/4 ts sukker

Dag 1:

Rens rognen for skinn og «tråder». Ha den i en skål og rør inn 1 ss salt. Ha plast ned mot og over rognen. Viktig å unngå at luft slipper til.

Dag 2:

Bland inn olje, sukker, røyksyre og resten av saltet og rør godt. Sett i kjøleskap og la det stå i 5-6 timer. Server som ovenfor. Velbekomme

Vi blogges

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like