Sunday, January 19, 2014

Åtseldyr - Eystein Hanssen

Norges kanskje beste thriller/krim forfatter for tiden med sin siste bok om Elli.

"Åtseldyr" av Eystein Hanssen

I en gammel jordkjeller i Vika finner en uteligger levningene av et barn. Eller er det det? Ellis åstedsundersøkelser avdekker flere levninger. Sakte dras etterforskningen lenger under bakken, til klaustrofobiske tuneller og glemte bunkere, en verden der dyr mishandles og mennesker tas av dage. Bare morderen kjenner alle utganger. Men Elli må inn. Hun har flere liv å redde. Vet vi egentlig hva som finnes under bakken i Oslo?En ny meddrivende Elli-krim fra Eystein Hanssen.

Min mening: Hanssen leverer nok en gang et bra stykke haandverk.  Men, jeg synst boka tok en stund foer den tok seg skikkelig opp og synst slutten kom litt braatt paa.  Derfor synst jeg den saavidt holder til en 5 paa terningen.  Men jeg liker Hanssen og har virkelig sans for Elli, jeg ser med glede frem til neste bok.  Tror dette kunne blitt en flott filmserie ogsaa.

Terningkast:

 

Andre boeker av Hanssen

image

Karakterenes følelses- og tankeliv er sentrale, bærende elementer i fiksjonslitteratur. Derfor er det avgjørende for historiens troverdighet at forfatteren kjenner sine karakterer godt. Jeg innrømmer gjerne at dette ikke alltid er like lett, ikke minst er det fra tid til annen en utfordring at jeg er en mann som skriver om en kvinne. Da er det godt å ha en god redaktør i Harriet Karoliussen, som hjelper til med å luke bort maskulint, litterært ugress.

Karakterer vokser seg større og tydeligere jo mer man jobber med dem. Mange fiksjonskarakterer er basert på virkelige personer. Mario Puzo, mannen som skrev Gudfaren, skal ha sagt at «Whenever the Godfather opened his mouth, in my mind I heard the voice of my mother.» John Cleese har innrømmet at den rabiate hotelleieren Basil Fawlty baserte seg på en faktisk hotellmanager, Donald Sinclair.

Men inspirasjonen til min hovedkarakter, Elisabeth Sunee Rathke, Elli, kommer ikke fra noen bestemt person, heller en rekke personer. Hun er en symbiose av mennesker jeg har truffet eller kjenner.

Me blogges

man reading a book turning pages and looking back and forth

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like