Tuesday, November 24, 2015

Stakkars generasjon – et lite hjertesukk

Da jeg vokste opp hadde jeg det meget bra, god mat og fikk leke ute saa mye vi ville.  Men dagens generasjon synst jeg nesten synd paa.  Jeg husker naar mor bakte, duften av nybakt broed kjenner jeg fortsatt (Og ja jeg baker faktisk selv ogsaa, men litt mer lettvint med broedmaskin).  Naar broedet var ferdig saa var det fest.  Broedet var ikke kaldt engang foer det ble klattet paa med smoer og brunost, eller sukker, eller sirup.

I dag er jo nesten alt farlig aa spise.  Flere barnehager paa Oestlandet forboed jo brunosten for ikke lenge siden.  Syltetoey er jo rene styggedommen naa for tiden paa grunn av sukkerinnholdet.  Og da kan man jo tenke seg hva man mener om Sirup.  Roedtopp og Banos var jo ogsaa barndomsfavoritter, men disse er jo ogsaa i dag regnet som usunne.  Sjokoladepaalegg elsket vi, men i dag er dette omtrent svartelistet.  Ute lekte vi alltid, i dag er klatring i traer og utendoersaktiviteter nesten bannlyst i enkelte barnehager.

Idrett var vi alle med paa, det var jo en billig aktivitet i tidligere tider. I dag forlanges det klekkelig betaling for alt.  Heldigvis ikke saa gale hjemme, men leser jo stadig artikler om foreldre som ikke har raad til aa ha barna paa fotball trening f.eks, da det koster dem 5-6000 i aaret og vel saa det.

Og naar man blir voksen, blir det noe bedre ?

Neida, de har jo tatt fra oss baade roeyk og alkohol.  OK, roeyken er jo absolutt ikke sunn, saa den er grei.  Har jo endelig klart aa slutte selv ogsaa etter mange aar.  Og maten, joda no har de jo karakterisert Bacon og Poelse som reneste kreftfrembringeren.  Og det har gaatt saa langt at Stordalen skal slutte med dette paa hotellene sine.  Stakkars gatekjoekken.

Roedt kjoett er rene giften, og jeg elsker en saavidt brent biff som er god og roed inni.  Roeykt og salta mat er ogsaa reine giften.  Uffda, jeg elsker jo roeyketorsk, og salta torsk.  Samt baade roekt og salta kjoett.

Cola er jo ogsaa reine giften, full i sukker, saa da kom man opp med sukkerfri Cola.  Naa er ogsaa denne regna som reine giften.  Det sies faktiskt at den oeker lysten paa noe soett, saa man spiser mer.

Oppdrettslaks er jo full i dritt, saa den skal jeg ikke nevne engang.

Et annet resultat av oppdrettet er at mange plasser kan man nesten ikke spise seien eller torsken i naerheten lenger, da den er full i oppdrettsfor.  Og man vet jo aldri hva som er i den dritten.  Har flere ganger faatt fisk i fjorden som er saa rundt at du ikke ville tro det.  Naar man sloeyer den, saa tyter det ut med pellets.  Bare aa kaste dritten da, lukter doed og styggedom.

Jeg liker ogsaa fiskelever, men det er lenge siden jeg har turt aa spise den naar jeg har faatt fisk.  Det er jo her mesteparten av miljoegiftene og dritten fra oppdrettsforet havner, for jeg er nesten sikker paa at omtrent all fisk i fjorden hjemme har vaert i alle fall bortom et oppdrett.  Vi har jo norges stoerste konsentrasjon av oppdrett i Sunnhordland/

Og fisken i fjordene vaare er i full fart til aa bli full i miljoegifter.  Ja i Hardangerfjorden der jeg bor, anbefales det faktisk ikke aa spise bunnfisk som er fisket innenfor Breivika og Tysnes.

Krabbe ogsaa er naa regnet som ikke saa altfor bra, det hvite kjoettet er greit nok, men brunkjoettet boer man helst ikke spise mer enn et par ganger i aaret, da man kan faa i seg stoerre mengder kadmium enn anbefalt.

Hvitt kjoett skal vaere bra sies det, men saa viser det seg jo at kylling er full i alt mulig antibiotika og annet dritt, saa dette kan vi jo heller ikke spise, og det gjelder nok like mye for den store stygge kalkunen ogsaa.

Egg er godt, men her ogsaa varierer jo meningene fra aar til aar.  Var jo lenge slik at man skulle helst ikke spise egg mer enn en gang eller to i uka, naa er det visst ikke saa noeye lenger.

Griseoppdrett er jo en annen plass det brukes mye medisiner, kanskje ikke saa mye i Norge, men i Danmark og resten av Europa er dette i flittig bruk.

Kaffe gaar ene aaret fraa aa vaere reine giften til neste aaret aa vaere godt mot Alzenheimer og annet dritt.

Raudvin er jo naa aa regne som en times trening pr dag etter som enkelte skriver.

Saa var det dette med metta og umetta fett da.  En tid tilbake var dette meget omdiskutert, men i det siste er man jo igjen begynt aa si at dette ikke er saa farlig, man trenger begge deler.

 

Saa ka tjusan skal man tro da, nei, jeg gir pokker, jeg har levd i 56 aar allerede, og koser meg med den maten jeg liker og er oppvokst med, saa faar de skrive hva fan de vil

 

Vi blogges

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like