Monday, October 12, 2015

Dandy – Jan Guillou

Andre bok i serien om Brobyggerne, og den storslåtte sagaen fortsetter

imageI Dandy får vi vite hva som skjedde videre med Sverre, fra den første forelskelsen i Dresden der han og den engelske ingeniørstudenten Lord Albert Manningham bestemte deg for et liv sammen. De to unge og elegante gentlemen reiser tilbake til Wiltshire i Sør-England, hvor tilværelsen ikke viser seg å bli like idyllisk og enkel som Sverre forventet. Albert har arvet tittel og ansvaret for slottet Manningham etter sin fars død. Her bor også mor, bestemor og Alberts tre søstre, som hadde håpet at Albert skulle komme hjem med en kone. Londons homoseksuelle verden er fortsatt rystet over tiltalen og fengselsdommen mot Oscar Wilde, hvis krets Albert tilhørte før han mer eller mindre ble tvunget til å reise til Dresden. Lord Albert introduserer Sverre for Londons kunstnere, bohemer og for den frigjorte Bloomsburykretsen. Der Brobyggerne kretset rundt 1900-tallets ingeniørkunst og teknikk, omhandler Dandy kunstverdenen. En verden som også var sterkt preget av en optimistisk forestilling om at 1900-tallet skulle bli fredens århundre. Dandy er andre del i romanserien om 1900-tallets Europa.

Min mening:  OK, Dandy miljøet er jo ikke det jeg leser om til vanlig, men et godt innblikk i Sverre’s videre liv er dette, og her må jo bare alle bøkene leses i rekkefølge, så man kan følge dette storslåtte dramaet.  For jeg er ikke i tvil, dette er Guilloy’s mesterverk.  Og for en TV serie dette kan bli hvis det kommer til det !  En 5 for denne boken.

Terningkast

Image result for terningkast 5

Jeg har nettopp vist til bøkene i denne serien, så jeg repeterer ikke det.  Men les serien, det er min anbefaling :-)

Vi blogges

read_e0

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like