Saturday, May 5, 2012

Kindle 3 – eller Kindle Keyboard hvis du vil

Det første lesebrettet jeg kjøpte var i fjor, og jeg kan betro deg at overgangen til elektroniske bøker var en glede.  Jeg satset på Kindle mest på grunn av Amazon som har et enormt utvalg av engelske bøker.  I tillegg hadde vi en stor database ombord med flere tusen bøker. Det ble ganske tidlig satset på skin til brettet, og min Kindle har et flott delfin skin.  Jeg kjøpte også skin til Kobo nevnt nedenfor, og holder meg til Delfin motivet.

image
Min erfaring med lesebettet, meget bra.  Hurtig sideskift.  Enkelt og greit å bruke.  Fantastisk batteritid når man ikke bruker Wi-Fi, som man stort sett bare trenger hvis man skal handle fra Amazon.  Det er lagt inn interaktiv ordliste som er meget grei å ha for de få ordene jeg ikke forstår.  I tillegg er det en enkel WEB browser, så man kan til og med sjekke mail på brettet.  Men det blir nok til at jeg åpner FIRE brettet hvis jeg skal på nettet.
Skins finner du hos Decalgirl.com, koster deg en hundrelapp. Her ser du det jeg hadde for Kindle og det jeg hadde for Kobo’en.  Nytt Skin er bestilt til Kindle Touch allered.  Hvis du satser på en Kindle må jeg anbefale deg å ta en titt i bloggen ebokhyllami.blogspot.com, der finner du oppskrift på hvordan du enkelt konverter norske epub bøker til Kindle formatet.
image  image
Etter å ha lest en 20-30 bøker fattet også konemoren interesse for dette.  Så jeg bestilte et Kobo brett til henne.  Men det viste seg å være vanskelig å få bøker med thai skrift til å vise riktig på KOBO.  Etter å ha undersøkt en del ble det til at jeg måtte gi Kindle brettet til henne.  Det støtter Thai skrift, og dermed ble hun fornøyd.  Nå leser hun hver dag, jeg bestiller bøkene via hytextx.com, og fjerner drm og omformer dem til Kindle format.  Det går som en kule.  Bøkene der er også meget rimelig.  20 kroner i snitt.
Jeg har omtalt Kobo sin Wifi reader allerede, men den har jeg no solgt, og ordna meg et Kindle Touch som jeg skal komme tilbake til senere.
For meg som reiser mye er lesebrett helt perfekt.  Sparer mange kilo i kofferten.  Lesebrettene funker i all slags lys, å ligge på stranda i Thailand med konemoren og en god bok, samt litt mat og en kald pils, er livet. Nå er jo Nook kommet med et med innebygget leselys også, mens Kindle kommer med sin versjon senere i år.  Blir nok til at jeg kjøper meg et slikt da, slepper jo leselys også :-)
Vi blogges

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like