Wednesday, March 11, 2015

Roeyking av fisk – litt juksing

Jeg roeykte mye fisk paa 80 tallet naar jeg hadde baat.  Vi proevde med baade torsk, lange og lyr.  Og det ble meget bra resultat, spesielt roeykt lyr synst jeg var kjempegodt.  Jeg hadde en roeykovn (Har den fremdeles) som kunne brukes til baade kald og varmroeyking, som fungerte veldig bra.  Eneste aberet med den var at det lukta noe infernalsk naar jeg brukte den, og naar man bor i rekkehus er nok ikke det saa veldig populaert.  Hvis jeg finner igjen alle delene selger jeg kanskje denne.  Men naa vil jeg proeve med roeyksyre, det er litt lettere og forhaapentligvis ikke til sjenanse for naboene.  Syre har jeg allerede brukt med hell til aa lage seilaks, som ble meget god.  Lager det naa jevnlig.

Salting av fisken kan gjoeres paa 2 maater enten ved lakesalting eller toerrsalting, stor fisk kan ogsaa deles opp i mindre stykker.  Ryggbeinet boer fjernes *Flekking”.

image

Salting

Dekk botnen av ein godt reingjort stamp med grovsalt. Legg filetane/fisken/fiskestykka side om side, og dekk dei heilt med grovsalt. Ha gjerne på ekstra med salt over dei tjukkaste delane av filetane. La fisken ligge i om lag tre timer. Dersom saltet lakar seg, betyr det at saltet trenger meir inn i fisken.

Ta opp fisken, skrap forsiktig av saltet, skyll resten av i kaldt, rennande vatn. Far min skjærer oftast av ein liten snei av den tjukkare delen av fisken – og smaker på den – for å sjekke om fisken er passe salt. Dersom saltsmaken er langt meir intens enn det du vil ha, kan du vatne den ut ei halv time eller lenger i kald (og gjerne let rennande) vatn.

Tørk fisken med kjøkkenpapir, legg filetane med skinnsida ned på ei rist og la dei tørka over natta i romtemperatur (10-14 grader).

eller

Lag først saltlaken, tilpass mengden etter hvor mye fisk du skal røyke.

  • 5 l vann

  • 600 g salt
  • 5 ss sukker

Kok opp, og avkjøl. Laken må være helt kald før du legger torskefileten i den. La den ligge i laken i ca ett døgn, da tar du den opp, skyller av den, og tørker den. Det er viktig at fisken er helt tørr

 

Hvis du skal bruke roeyksyre er ikke toerking over natten noedvendig, toerk av filetene/stykkene med kjoekkenpapir og legg deretter fisken i en blanding bestaaende av

2-2.5 Spiseskjeer roeyksyre pr liter vann.   Lag nok til at blandingen helt dekker fisken.  La den deretter staa kaldt i ca 12 timer foer du tar den opp og toerker av den igjen.

 

En god ide er at du noterer ned saltings tid, saltmengde, syrebruk og tid de foerste gangene inntil du finner den optimale oppskriften for deg.

 

Deretter er du fri til aa koke roeykt fisk, jeg skal komme tilbake med en testrapport naar jeg har faatt proevd dette.  Det kan nevnes at 80% av produktene du kjoeper som roykt i butikkene i dag er tilvirket ved hjelp av roeyksyre og ikke roeykt paa tradisjonelt vis.  Saa det er sikkert mulig aa faa et brukbart resultat.  Skal bli spennende.

 

Vi blogges

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like