Wednesday, December 28, 2011

Flere sjøuhyrer

Som du sikkert har skjønt elsker jeg historier fra sjøen, det kan være om fisking, dykking, skipsfart, kystkultur, jeg er alt etende når det kommer til dette.  Jeg er i den heldige stilling at jeg leser mye på engelsk, og det siste året gikk jeg også til innkjøp av lesebrett.  Jeg elsker det, mye bedre enn å drasse på kilovis av bøker.  Jeg har nå nesten 800 bøker på mitt lesebrett, og har lest ca 30 de siste 6 månedene.  Selvfølgelig er det dekorert med motiv fra havet.
De 3-4 siste bøkene jeg har lest her er om havet, en av historiens største jegere, forløperen til dagens Hvithai, Megalodon.  Litt av et monster, vi sakser litt fra Wikipedia.no
Megalodon var en stor hai som levde i Pliocen (5 330 000–1 810 000 år siden). Man kan si at denne kjempen av en hai, er en stor versjon av dagens hvithai. Ordet Megalodon er fra gresk og betyr «stor tann». Megalodon hadde tenner som er blant de største noensinne, over 18 cm lange, og den skal ha kunnet bli så lang som 20 meter og over 100 tonn.
Megalodon jaktet på store og mellomstore hvaler, man spekulerer i at Megalodon, som dagens hvithai angrep fra dypet, men i motsetning til den moderne hvithaien gikk den ikke etter de myke kjøttfulle delene av byttet for å blø den ihjel. Isteden gikk den etter de benete områdene, som brystkassen eller finnene, for å sette dyret ut av spill eller drepe det fort med et dødelig bitt mot brystregionen. Megalodon kunne bite med det hittil sterkeste bittet i dyrerikets historie.
Skjelettet på en megalodon var brusk, det er derfor umulig å finne komplette rester av disse dyrene. Megalodons tenner derimot er meget vanlige og kan finnes i alle verdenshav, noe som tyder på at haien fantes over hele verden. Andre rester er ryggvirvler, men disse er meget uvanlige fossiler.
Se også bilder og video under

Ikke noe morsomt å møte ett av disse uhyrene, sjekk ut forfatteren Steve Alten hvis du vil lese thrillere om denne gigantiske fisken.  Filmer er også på vei.
Håper du liker bloggen, legg gjerne igjen en kommentar :-)

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like