Tuesday, May 5, 2015

Hypnotisören - Lars Kepler

Svensk krim denne gangen, og denne var voldsomt hypet opp, men jeg synst den skuffet litt.  Naar jeg tenker tilbake paa Ildvitnet, synst jeg det var stor forskjell

 

"Hypnotisören (av Lars Kepler) [Imported] (Swedish)" av Lars Kepler

Med kort tids mellomrom blir en far, hans kone og datter funnet brutalt myrdet på to ulike åsteder. Sønnen er så vidt i live. Noen har åpenbart ønsket å utslette hele familien. Da politimannen Joona Linna innser at det finnes enda et gjenlevende familiemedlem, en søster, forstår han viktigheten av å finne henne før morderen gjør det. For å kunne avhøre sønnen tar Joona Linna kontakt med legen Erik Maria Bark. Han overtales til å hypnotisere gutten. Dermed bryter Bark et gammelt løfte om aldri mer å praktisere hypnose, og en skremmende kjede av hendelser settes i gang.

Min mening:  Joona er en artig skrue av en politimann som gjoer hva han vil.  Men denne boken synst jeg ikke var like god som ildvitnet.  Jeg gir den allikevel en sterk 4 paa terningen.  Jeg synst historien trakk litt i langdrag selv om den var spennende nok.  Burde vaert kortet litt ned.

 

Terningkast:

Image result for Terningkast 4

 

 

Lars Kepler

Portal: Litteratur

Alexander Ahndoril og Alexandra Coelho Ahndoril på den svenske Bokmässan i 2010.

Lars Kepler er et pseudonym som benyttes av det svenske forfatterekteparet Alexander Ahndoril og Alexandra Coelho Ahndoril når de sammen skriver kriminalromaner om «kommissarie Joona Linna».

Da «Lars Kepler» hadde stor suksess med den første boken Hypnotisøren var det et mysterium hvem som skjulte seg bak pseudonymet, og mye spekulasjoner i svensk presse. De to forfatterne var da vel etablerte, og hadde hver for seg utgitt kjente og kritikerroste bøker.[1]

Bibliografi

  • Hypnotisören, 2009
  • Paganinikontraktet, 2010
  • Eldvittnet, 2011
  • Sandmannen, 2012
  • Stalker, 2014

 

Vi blogges

read_e0

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like