Sunday, September 8, 2013

Riket’s blod – William Dietrich

Leser pocketboekene som broderen har sendt med, dette er av en forfatter jeg ikke har lest foer.

"Rikets Blod" av William Dietrich

I 1938 sender Reichsführer SS Heinrich Himmler et team av Nazi forskere til Tibet på jakt etter en legendarisk kraft som vil hjelpe Tyskland erobre verden.

I dagens Seattle, er programvare ekspertt Rominy Pickett skygget i en Safeway butikk av en kjekk, men mystisk fremmed som takler henne like før bilen hennes eksploderer.

Tilbake i 1938 New York, er zoolog Benjamin Hood rekruttert av den amerikanske regjeringen for å avskjære hans gamle kollega og fiende Kurt Raeder på det tibetanske platået.

Dette er historiens tråder som vil komme sammen i et grufult moderne klimaks ved CERN supercollider, eller atomknuser, utenfor Genève.

Dette er en roman som kaster leseren rundt om i verden, med japanske fly  angrep, kommunistiske banditter, et tysk SS slott, en tapt by, og en forlatt hytte og mine i Washingtons Cascade Mountains.

 

Min mening:  Meget bra historie ispedd en dose romantikk,actiion,  litt Shangri-La, samt mellomkrigs historie og naatid.  Men jeg sitter litt med foelelsen av at jeg skulle ha lest denne paa original spraaket.  Den kommer ikke helt opp.  En jevn 4 paa terningen.  Neste bok av han skal jeg lese paa engelsk og da gjoere meg opp en bedre mening.  Jeg har et inntrykk av at norske oversettere ikke er helt paa topp alltid.  I tillegg er det jo billigere aa kjoepe dem fra Amazon en paa et norsk loppemarked.

Terning:

William Dietrich

image

Me blogges

man reading a book turning pages and looking back and forth

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like