Saturday, September 28, 2013

Bergen–Allehjørnet Thai restaurant

Enda en i Bergen, skal nok få tid til et besøk her også.  Men har hatt kjente på besøk der som skryter av maten

image

image

image

image

http://www.allehjornet.no/#

Omtale fra 5 stjerner

Alléhjørnet Thai restaurant overtok lokalene til Kroathai i 2010, og de fortsetter i nøyaktig samme gate. Ifølge de nye servitørene er menyen blitt noe utvidet og de er nå friere i forhold til hvilke retter de vil ha på menyen. Når det gjelder interiør kunne jeg knapt se at de hadde flyttet på en stol engang. Alt var intakt fra de gamle eierne.
Vi ankom klokka 21.30 og det var helt tydelig at de helst ikke ville servere så seint. De så på klokka med bekymringsfulle blikk. Av forrettene var det bare mulig å bestille suppe. Men når åpningstida er fra 14 til 22, så skal man pinadø få lov til å ankomme 21.30, synes nå jeg.
Straks maten kom på bordet, ble alt bedre: Thoma kha Gai suppen (85 kr), var god, ikke deilig. Jeg har smakt bedre før. Litt for få kyllingbiter. Grønn karri m/nudler (sterk) til 150 kroner var deilig. Tror dette er de beste nudlene jeg noen gang har smakt! Min venninnes karri m/kokosmelk & peanøtter (Gang Masman) til 140 kroner var også en høydare, helt på nivå med hennes favorittrett på Zupperia Vaskerelven. En annen ting som imponerte var vinutvalget. Ikke veldig mange, men de vinene som var valgt ut, slik som Chablis og Dopf & Irion, er kvalitetsviner med en syre som matcher thaimat.
Dette stedet overgår langt de fleste andre stedene som studenter frekventerer på høyden. Prismessig er det også innen rekkevidde. Det mest imponerende rent prismessig var Is m/malt peanøtter til 35 kroner. Billigere dessert enn det får man ikke i byen!
Dette bare må bli en suksess ettersom det vil fenge alt fra de lutfattige litteraturviterne til de blazerkledte jussstudentene og til professorene med nedbetalte huslån og skrivestue i Berlin. Jeg ser formelig for meg en jentegjeng komme stridende langs Rosenberggaten etter en utrolig kjedelig dobbeltforelesning:
Janniche: Eg e så lei, og så trøtt.
Camilla: Og denn jævli treige foreleseren.
Charlotte: Eg spyr. Eg savner allerede høyskolen.
Camilla: Eg skjøner ikkje kofor eg startet på juss
Janniche: Ikkje eg heller
Charlotte: Eg har lyst te å grine
Janniche: Eg å!
Charlotte: Vi tar en tur på Alléhjørnet!
Alle: Jaaaaaa!
Allerede etter forretten er livet levelig, og etter hovedrettene finner man ut at, jo, livet er deilig allikevel. Tipper at allerede i løpet av 2011-2012 vil stedet være så populært at de også holder åpent til lunsj!?
Alléhjørnet Thai Restaurant
Herman Foss gt. 12. (Alléhjørnet) Tlf. 55 32 33 30
Åpningstider: Alle dager 14-22.

Me blogges

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like