Monday, September 16, 2013

Bergen – Ma- Ma Thai

En av Bergens’s eldste Thai mat restauranter, og en av de mest populaere pga av pris og mat, selv om den faar delte meninger paa Trip Advisor.image

image

 

image

image

Fra 5 stjerner sakser jeg foelgende - http://www.femstjerner.no/?id=2546

Ma-Ma-Thai har vært et sorgens kapittel de siste årene. Nå har de imidlertid pusset opp lokalene. De urtriste brun-gule omgivelsene med møbler som knapt ville blitt akseptert på Fretex, er nå hivd ut, og en lysere og mer minimalistisk toning preger lokalene. Til og med toalettene ser nå bra ut. Bildene av det thailandske kongeparet henger fremdeles dogmatisk på veggen.

Idet vi åpnet inngangsdøra, så servitøren skeptisk på oss. Å nei, ikke denne samme sure, skepsisen, tenkte jeg. Men etter hvert som måltidet stred fram, ble hun stadig hyggeligere.
-Egentlig er det fordomsfullt å dømme mennesker som ser skeptiske ut, de behøver jo ikke å være det, sa jeg til min venninne.
- Det er bare den overfladiske som ikke går etter førsteinntrykket, svarte hun.
- Tipper at 60-70 % av de som ser skeptiske ut, egentlig ikke er det.
- Men du har jo et stereotypt forhold til asiater, hevdet hun.
- Å?
- Forventer fan meg at de skal glise døgnet rundt.
Det siste hun sa, har jeg tenkt en del på. Ja, jeg forventer på et vis at asiatiske servitører skal smile meg inn og smile meg ut. Men det forventer jeg i grunnen at alle i restaurantbransjen skal gjøre – tom på en dårlig dag. Den ”skeptiske” servitøren på Ma-Ma-Thai smilte oss visselig ut, og ønsket oss god tur til Bangkok, den beste matbyen i hele Asia, har jeg lest.
Forretten, Gai Mod Satai (kyllingspyd i sataysaus) til 79 kr hadde mye smak, men kjøttet kunne vært enda mørere. Hadde den det vært, ville dette nærmet seg full skår. Også kjøttet i Ma-Ma-Thai Biff var for seigt. Smaken på garnityret var virkelig godt; grønnsakene var perfekt kokt. Kyllinggryten (Kylling rødkarri) til 115 kr var eksepsjonelt rik på smak. Mørere kyllingbiter enn dette skal man lete lenge etter. Merkelig i grunnen at variasjonene på mør/seig var så stor. Kyllinggryten er herved anbefalt som en av byens beste thairetter.
Synes du at matrettene er rimelige? Det er fordi vi spiste lunsj (fra 14-17). Legg på en femtilapp om kvelden. Likevel er ikke dette spesielt dyrt. En ekte halvliter til 65 kroner er heller ikke avskrekkende.
Advarsel: Litt kjølig trekk ved vindusbordene. Ellers ikke noe særlig mer å trekke for. Dette var jo en av de bedre lunsjene som serveres i byen. Og selv om servitøren kunne se en smule skeptisk ut, var servicen alt i alt god. Frityrstekte bananer m/ is (69 kr) ble omtenksomt servert i to tallerkener da vi ba om å få én dessert på deling.

Saa kanskje det kan vaere verdt et besoek her ogsaa ? Og hvis det er fint vaer kan jeg jo ta konemoren en tur opp paa Floeyen saa hun faar sett verdens vakreste by der jeg kommer fra ?

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like