Monday, December 24, 2012

God Jul alle sammen - Sawadee Pee Mai

1. Arabic - I'd Miilad said oua sana saida

2. Chinese - (Mandarin) Kung His Hsin Nien bing Chu Shen Tan

3 Croatian - Sretan Bozic

4. Danish - Glædelig Jul

5. Dutch - Vrolijk Kerstfeest

6. Filipino - Maligayang Pasko

7. Finnish - Hyvaa joulua

8. French - Joyeux Noël

9. German - Fröhliche Weihnachten

10. Greek: Kala Christouyenna!

11. Indonesian - Selamat Hari Natal

12. Irish - Nollaig Shona Dhuit

13. Italian - Buon Natale!

14. Japanese - Shinnen omedeto. Kurisumasu Omedeto

15. Korean - Sung Tan Chuk Ha

16. Latin - Natale hilare et Annum Faustum!

17. Maltese: IL-Milied It-tajjeb

18. Portuguese - Feliz Natal!

19. Russian - Pozdravlyenie s Rozjdyestvom i s Novym Godom!

20. Swedish - God Jul

21. Samoan: La Maunia Le Kilisimasi Ma Le Tausaga Fou

22. Spanish - Feliz Navidad

23. Urdu - Naya Saal Mubarak Ho

24. Vietnamese - Chuc Mung Giang Sinh

25. Welsh - Nadolig Llawen

Poseidon’s arrow – Clive Cussler

Endelig ny Cussler bok igjen,

"Poseidon's Arrow (Dirk Pitt Adventure)" av Clive Cussler

I Poseidons Arrow, returnerer Clive Cussler's store helt, Dirk Pitt, for å bekjempe en skremmende fiende.

1942, Kapp det gode håp. Tilbake fra et hemmelig oppdrag blir en ubåt angrepet og skjebnesvangert skadet. Dens dyrebare last antas å være tapt sammen med fartøyet ...

Tre fjerdedeler av et århundre senere, redder NUMA direktør Dirk Pitt et overfylt cruise skip fra å bli rammet av en løpsk lastebåt. Ombord i det loepske skipet finner han en de merkelige brente restene av en enkelt av mannskapet.

Et kontinent unna, blir presidenten vist prototypen av Poseidons Arrow, en angreps ubåt, det topphemmelige resultatet av et program så avansert at det vil sikre USAs dominans på sjøen i flere tiår framover. Men forskeren som er ansvarlig for designet har forsvunnet, sammen med de endelige planene til teknologien.

 

Min mening:

Godt aa ha Pitt tilbake i god form. En brukbar bok, det viser seg at boekene som er skrevet sammen men soennen staar bra paa egne ben. Jeg tror vi kan se frem til mange aar med Pitt boeker og det liker jeg, jeg har fulgt Cussler fra begynnelsen av karierren og koser meg alltid med hans boeker. En 5 paa terningen denne gangen

Terningkast:

Cussler’s serie om Dirk Pitt

image

Vi blogges :-)

Sunday, December 23, 2012

Kaspiske Hav – stoer og fiske

Kaspiske hav, oldtidens Mare Caspium eller Mare Hyrcanium, verdens største innsjø, ligger mellom Europa og Asia, 1200 km lang og opptil 450 km bred. Kaspiske hav er ustabilt og målingene varierer fra 360 000–380 000 km2, men oftest anslått til ca. 370 000 km2. Overflaten ligger ca. 28 muh., og vannet er salt.

Strandlinjen er delt mellom Russland, Kasakhstan, Turkmenistan, Iran ogAserbajdsjan. Flere store elver munner ut i Kaspiske hav, som er uten avløp. Fra nord kommer elvene Volga, Ural og Emba, fra vest elvene Kuma, Terek og Kura, og fra sør bl.a. Safid Rud. Østsiden er ørken uten elver.

Kaspiske hav er den dypeste del av den ca. 700 000 km2 store Kaspiske forsenkning, som i tertiær tid dannet en sammenhengende sjø med avløp gjennom Manutsjforsenkningen til Svartehavet. Fordampning og tektoniske forandringer har forårsaket fluktuasjoner i havets nivå. Etterden annen verdenskrig har dessuten havets dybde og flateinnhold blitt betydelig mindre som følge av at Volga, som er viktigste tilløp med 3/4 av den totale vanntilførsel, i stigende grad blir nyttet til industri- og irrigasjonsformål.

Kaspiske hav kan morfologisk deles i tre områder. I nord er sjøen grunn, under 200 m, og med gjennomsnittsdybder på 4–6 m, og saltinnholdet er på omkring 1 promille. Det midtre området er dypere (789 m på det dypeste) og atskilt fra det sørligste området ved en undervannsrygg, som strekker seg mot sørøst fra Apsjeronhalvøya til Krasnovodsk. Sør for denne ryggen når Kaspiske hav sin største dybde, 995 m. Det gjennomsnittlige saltinnhold i innsjøen er 1,3 %. Saltet inneholder mer magnesiumsulfatenn natriumklorid. I dyp 500 m under overflaten er innholdet avhydrogensulfid så stort at ingen organismer kan leve. Den ca. 18 000 km2store Karabogasbukta skiller seg fra resten av Kaspiske hav ved sitt høye saltinnhold (32 %).

Klimaet langs Kaspiske hav varierer betraktelig. Om vinteren veksler middeltemperaturene fra ca. –10 °C i nord til nærmere 10 °C lengst i sør. Sommertemperaturene ligger de fleste steder omkring 24–27 °C, og fordampningen er stor. På nord- og nordøstbredden er den årlige nedbørmengde bare 100–200 mm, mens sør- og sørvestbredden mottar fra 1600 til 2000 mm i året.

Det foregår et rikt fiske i Kaspiske hav, særlig i nord. Det fiskes bl.a. stør – som gir råstoff til den russiske kaviar-industri – laks, sild og karpe. Det finnes fem størarter, bl.a. den kjempestore belugaen. I senere år har imidlertid fisket blitt redusert som følge av den synkende vannstanden og uttørring av mange yngleplasser. Kaspiselen, en nær slektning av ringselen, er stedegen. Havbunnen inneholder store forekomster av olje, og olje utvinnes offshore flere steder, især utenfor Apsjeronhalvøya vedBakı. Kaspiske hav er videre en viktig ferdselsåre.

Stoer

Sternhausen-Stör im NaturaGart Park

Beluga stoer kan bli over 100 aar gammel, 6m lang og over 600 kilo.  Kan bli noen kilo kaviar av det.  Men overfiske har drastisk redusert bestanden.  I dag er det kun korte sesonger, men tyvficskere fisker alle typene stoer hele aaret og bestanden av flere typer stoer i Kaspiske havet er truet

 

 

 

Andre fisker

Ca 130 fiskearter og varianter bor Kaspihavet. Viktige grupper er stør, sild (kilka og shads), karpe, abbor, mulle og kutlinger. Noen fisk er svært sjeldne og inkludert i Red Data Book of Iran. Mange arter finnes bare i det Kaspiske hav.
Sør kaspiske regionen, inkludert Sepidrud og Atrak elvene er svært viktig for Caspian fisk. Mange arter hekker og fôr i det varme grunt vann, rikt på mat.

Me bloggast

Saturday, December 22, 2012

En stille grav – Tove Alsterdal

Krim fra nordlige Sverige ?

Den tidligere skiløperen Lars-Erkki Svanberg blir slått i hjel på gården Rauhala i Tornedalen lengst nord i Sverige. I Sankt Petersburg skyter en gangsterleder sin beste venn og flykter mot grensen. Katrine har nylig fått sparken som journalist, og oppdager at moren ikke er det mennesket hun trodde hun var. Historiene trekkes nærmere hverandre og møtes i hovedhuset på Rauhala. Slektskrøniken strekker seg over nesten hele 1900-tallet og skildrer lengselen etter et liv verdt å leve.

Min mening:

Lesbart, men bare saavidt. Et mord paa en gammel skihelt foerer til en etterforskning som blander inn kommunister fra 30 aarene i Nordsverige og Finland. God beretning, men litt lite svung over det synst jeg. Jeg gir den kun en 3 paa terningen.

 

terningkast

Andre boeker av Alsterdal

image

Det var dagens blogg, vi bloggest  :-)

Friday, December 21, 2012

Ombord i Gilavar

Etter flere dager paa hotell pga daarlig vaer for helikoper ankom jeg endelig nye baaten.  M/V Gilavar var baaten jeg skulle paa denne gangen, hvor lenge det blir for aner jeg ikke, vi faar se.image

Gilavar er en av de gamle Geco baatene, tidligere Geco Gamma og bygget paa tidlig 80 tallet.  Noen forandringer er det blitt, men jeg kjente meg godt igjen siden jeg har noen aar paa gode gamle Geco Beta paa oesten sent paa 90 tallet og tidlig i dette aarhundret.  For aa vaere en over 30 aar gammel baat holder den seg godt, og har bedre lugarer enn for eksempel de nye X-bow baatene vaare.  Men den er bygget etter norsk standard og det sier vel alt. 

Navnet Gilavar betyr foelgende – sakset fra Wikipedia

Gilavar is a name of the warm southern wind which blows across eastern Azerbaijan and particularly in Baku and Shamakhi throughout the year. Gilavar is one of the two main winds that dominates Baku, along with Khazri.

Saa naa laerte du kanskje noe nytt enda en gang ?

Dagene i Baku gikk sent, heldigvis hadde de WIFI paa hotellet inkludert i prisen, saa det ble sett noen filmer paa min trofaste Kindle Fire, Netflix funka ikker over her men Movietube gikk helt fint.  En litt daarligere applikasjon, men det gikk noen filmer ja.  Baade TV, Radio og film tjenester funker fint paa Kindle Fire, naar du hacker den.  Saa lytta til P4 noen timer, leste litt, og saa ny film.  Og slik gikk no dagan …………

image

 

Vi blogges

Monday, December 17, 2012

Totally hooked

Wn av tingene som er litt irriterende når man reiser ute som jeg gjør er at man ikke får med seg mange kjekke serier på TV, både natur og andre serier.
Nå med Netflix er det jo kjempegreitt, den husker hvor du var, og du kan enkelt begynne med neste episode når du kommer hjem.
image
Og med første måneden gratis er det jo gitt vekk.  Jeg er nå godt i gang med
image
Nå er det bare å hive seg i bilen, og reise ut.-  5 uker i Kaspiske hav er på programmet.  Vi bloggest

Friday, December 14, 2012

Amsterdam tur og Nisseverksted

Dagene går i et fæla fyk, en liten tur til Amsterdam på Tirsdag for å følge svigermor frem til flyet til Bangkok, fikk no kjøpt et par julegaver da.  Flyplassen var pynta til jul den og

imageimage

Så var det tur til Kirka på onsdags morgen, Lucia marsj for vetlo på torsdagen til sjukeheimen, og så nisseverksted med vetlo på Fredagen.  Og det var jo jentungens høydepunk, da hun fikk på nissejente kjolen.

image

No er no heldigvis julegavene ferdig besørget, så det er bare å pakke bagen og komme seg på jobb igjen.

Me bloggas

Thursday, December 13, 2012

Raising the past–Jeremy Robinson

 

"Raising the Past (Origins Edition)" av Jeremy Robinson

Fra isen. . .

En Mammut, er flash frosset i fast is for 10.000 år siden bringes til overflaten av et team av forskere. En sabotasje handling frigjør den gigantiske skapningen fra sin iskalde grav og avslører hemmeligheten.

Liket av en gammel kvinne, innhyllet i pels, glir ut av mammuten, hun var i magen. Men det er ikke kvinnen som fanger lagets oppmerksomhet ... det er objektet hun tviholder ... en enhet fra en avansert sivilisasjon.

Jakten på. Enheten er utilsiktet, og det tilkalles styrker som søker dens ødeleggelse. Den er nøkkelen til menneskehetens frelse og frihet fra den onde kraften som gjemmer seg bak forhenget, trekker i trådene og leder menneskeheten mot ødeleggelse.

Min mening:

Jo, nå flytter vi oss fra Antarktis til Arktis, en gruppe vitenskapsmenn finner en innefrosset Mammut som innheholder mer enn de tror. Bra spenning og action, om ikke like god som den første jeg leste av han. Ender på en firer, men en god firer.

Terningkast:

 

Forfatterenes hjemmeside finner du her

http://www.jeremyrobinsononline.com/

Me bloggast :Sol

Tuesday, December 11, 2012

I disse Nobel tider

Jeg skal nå ned til det Kaspiske hav, litt om Kaspihavet og Nobel

Det kaspiske hav (også Det kaspiske havet og Kaspihavet) er med sine 371 000 km² jordens største innsjø, og ligger mellom Asia og Europa. Det har en saltholdighet på ca. 1,2 % – omtrent én tredjedel av sjøvann. Overflaten ligger 28 meter under havnivå og siden det ikke er noe utløp reguleres utstrekningen av balansen mellom tilsig og fordampning. Viktigste kilde er elva Volga som bidrar med 80 %.

Den nordlige delen av innsjøen er svært grunn, og utgjør mindre enn èn prosent av den totale vannmengden med en gjennomsnittlig dybde på bare 5-6 meter. Mot midten av sjøen faller dybden dramatisk, hvor gjennomsnittsdybden ligger på 190 meter. Det sørlige Kaspihavet er det dypeste, med en dybde som er på over 1000 meter.

Den mest kjente fisken i Det kaspiske hav er stør. Rogn fra stør brukes til produksjon av russisk kaviar.

Det kaspiske hav har fått økt oppmerksomhet de siste årene på grunn av store oljeforekomster, hvor bl.a. Statoil er involvert.

 

Branobel

Fra Wikipedia, den frie encyklopedi

Branobel var et oljeselskap etablert og eid av medlemmer av Nobelfamilien. Selskapet hadde hovedkontor i Baku (da i det russiske imperiet). Det ble den største bedriften i det russiske imperiet og Europas største oljeselskap, som en tid produserte halvparten av all oljen i verden.

Branobel ble grunnlagt i 1876 av Ludvig Nobel og Robert Nobel, som var brødre til Alfred Nobel. Som følge av den russiske revolusjon måtte Nobelfamilien forlate Russland og selskapet ble nasjonalisert.

Bilder

  • Firmamerke for Branobe fra onkring 1880

  • Ludvig, Robert og Alfred Nobel avbildet sammen med Peter Bilderling på et aserbajdsjansk frimerke fra 1994

File:Naftaproduktionsbolaget Bröderna Nobel 4.jpg

The Nobels oil facilities in Baku. The image is part of two great albums by Director Karl Wilhelm Hagelin who worked long at the Nobel oil facilities in Baku

Lærte du noe nytt kanskje ?  Me bloggas Slag

Saturday, December 8, 2012

Det Sorte Speil–Ole Jørgen Rodar

Om den japanske mafiaen trodde jeg, ja ja

"Det sorte speil" av Ole Jørgen Rodar

Den beryktede japanske mafiaen er på menneskejakt. Ivan Wolf må flykte. Han har vokst opp i et kloster, hvor han har lært kampsport og parapsykologi. Wolf slår seg ned i Norge. Men han forfølges av mareritt. Mareritt som blir til virkelighet.

Min mening:

Var egentlig litt misvisende beskrivelse av denne boken, men historien var bra, om enn litt styltete skrevet. Og et mareritt var det som ble handlingen. Men ser frem til flere bøker og vil nok lese de også

Terning: 4

Tror faktisk dette er eneste boken han har gitt ut, og som deby er jo den brukandes, kanskje det blir flere og bedre etter hvert ?

Me blogges

Friday, December 7, 2012

Sport fishing with Dan

Noen dager siden jeg har skrevet innlegg, jeg fikk nemlig ROKU boksen min i posten for noen dager siden og har installert en slik sjøl også nå.  Mye morsomt her, fra film til fiske.

image

Blant annet har Dan Hernandez en egen kanal med sports fiske programmer.  WildTV har også flere fiskeprogrammer for vinterkosen

image

I tillegg finst det mange kanaler med klassiske filmer, meste parten gamle, men også et par kanaler med nyere filmer.  Men Netflix fikk jeg klun til å virke ved å unlinke playeren fra kontoen min, det kan være at Netflix i Norge er så passe ny at de ikke har fått oppdatert software til å passe med dette enda.  Det kommer nok,

image

Men egen kanal med Thai food matlaging, og ellers får jeg også inn alle engelske kanaler, BBC, ITV og heile hurvern, så enormt mye moro for en rimelig penge

>Me bloggesFilmstripe

Tuesday, December 4, 2012

Lys marsj

Er travle dager nå for tiden, skal pyntes utenfor og innenfor.  Siden jeg skal reise ut har vetlo og jeg pynta juletreet allerede.  Hver morgen er det åpning av julekalender, og innimellom må man jaggu ut og måke snø også.

I tillegg må jeg avgårde til Amsterdam en liten tur neste uke med svigermor, så vi er sikker på at hun kommer seg på flyet til Bangkok der nede, jaggu har hun fått oppleve norsk vinter nå du.

imageimage

I går var det lysmarsj med barnehagen også, en halv times spasertur, jaggu var det mange som hadde møtt frem, vel over 100 personer. 

imageimage

Så var skulekameratene innom aldersheimen og sang for de gamle, det var nok et stort øyeblikk for vetlo våres.

 

image

Så det var en stor dag for vetlo, me bloggast Smilefjes som blunker

PS – skal du lage sild til jul ?

Sild til Jul - oppskrifter

Monday, December 3, 2012

The Smoking gun

I går var det røyketorsk med hvit saus til middag.  Noen dager siden hadde jeg et innlegg om hvordan du kunne røyke selv.  Her får du en enda enklere oppskrift. Den er faktisk også testet på  NRK.

The Smoking Gun – bare klikk på bildet, så kommer du frem til websiden

image

Tror denne må prøves, ser enkelt ut, ikke sant Listig

Sunday, December 2, 2012

Spotify i heile huset

Jeg elsker både film og musikk.  Har hatt internett radio i mange år, men har etter hvert også fått smaken for Spotify. (Favoritt software for internett radio er Nexus)  Ellers har jeg flere wi-fi internett radioer. 

Men tilbake til Spotify.    En meget enkel måte å få Spotify over heile huset og kanskje heilt ut i garasjen hvis du har det er å installere en liten FM sender på PC’en du bruker hjemme til å styre Spotify med.  Disse finnes flere plasser på EBAY og koster alt fra en 100-200 kroner beroende på kvalitet.

Da slipper du unna premium versjonen og kan kjøre Spotify i heile huset i alle fall.

image

image

Bare kose dere, vi blogges Smilefjes

Saturday, December 1, 2012

Lest i November

Bel ikke så veldig mye lest i November, men fikk no unna et par, og av dem to supre action/Sci-fi bøker som begge ble belønnet med en 6 på terningen.  Og begge var nye forfattere for meg også, og de har flere bøker ute Smilefjes

image

Skuffelsen var vel egentlig Monica Kristensen, tok liksom aldri helt avv.  Egelands deby bok var meget bra, og gjensynet med Morgan Kane akseptabelt.  Men, leser du engelsk og kommer over en bok av enten Jeremy Robinson eller Greig Beck, ikke stuss, dette var underholdning så det holdt.

Ja no er det første søndag i advent i morgen, og i dag skal vel vetlo ut og åpne luke nummer 1, hu har gått og lurt på denne adventskalenderen i mange dager allerede.  Jentungen skal vel ut og seile akebrett i dag også, ligger 20-25 cm snø ute i dag. Iskaldt

Me bloggast Smilefjes

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like