Dette er velkjente ord og det er mang en doodlebugger som skjelver i buksa naar dette er paa gang. Dette er naar vi vil ha data saa naert plattformer eller andre obstruksjoner som mulig for aa faa et best mulig bilde av olje reservoaret som er rundt plattformen. Det innebaerer aa taue (Paa denne jobben) 8 kabler med en total separasjon paa 600m der hver kabel er 6km lang saa naert en plattform som mulig. Vi gaar da ofte saa naert at den naermeste kabelens forreste ende er bare 100-150m fra plattformen, og naar du da maa vente paa at enden av denne skal komme forbi 7-8 kilometer senere sier det seg selv at en del grundig planlegging maa til. Nerver av staal maa man ogsaa ha.
Vi logger stroemmen i farvannet hvert 30 sekund, og plotter dette over flere dager. Deretter vurderer vi vaer og stroem foer vi proever oss paa et slikt pass. Vind og andre faktorer spiller ogsaa inn. Paa jobben jeg nettopp er ferdig med naa hadde vi flere slike pass, og alle unntatt et gikk bra. Paa det ene som skar seg saa vi at stroemmen ikke oppfoerte seg slik som vi trodde og svingte av foer vi kom frem til plattformen. Men vi unngikk i alle fall aa treffe den.
Hvis du gjoer en feil her, og passerer med feile stroemforhold kan du risikere aa treffe plattformen med en eller flere kabler, og da begynner millionene aa rulle. Total verdi av utstyret vi tauer etter oss er flere hundre millioner kroner. En times downtid er 6000US$, saa bare en feil vurdering av stroemmen og dermed proeve paa nytt kom oss paa flere hundre tusen kroner. Men denne planleggingen liker jeg. Jeg har faatt opplaering av noen av de beste i bransjen fra tidligere tider, da vi faktisk ofte gikk enda naermere. Blant annet min gamle sjef, Ola Lid som naa bor i Brasil. Per A Kvam og Bob Cooper var ogsaa gutter som kunne dette. Den tiden var det ikke noe current meter, eller avanserte display. Det ble aa skrive ned front kompassets heading hvert 10 skudd, og foelge med paa Gyro og CMG. Dette var barnelaerdommen, og den har ikke mange av de nye. Jeg kan trygt si at mange av de nye party chiefene (Det er sjefen’s tittel ombord) ikke har peiling paa mye av dette.
Et bilde fra et pass her, paravanen er 175m fra en lasteboeye som brukes av tank skipene som laster olje fra plattformen. Man faar en egen god foelelse naar det gaar bra og foeler seg nesten uovervinnelig. Men man skal passe vel paa aa bli for overmodig. Jeg har vaert veldig heldig i alle mine aar, og har ikke dunka borti noe, men det skjer innimellom at det gaar galt.
Det er mang en seismikker som skjelver i buksa naa det blir saa naert :-)
Vi blogges
No comments:
Post a Comment