Monday, November 28, 2011

Florida Keys

For noen dager tilbake gikk vi forbi Florida Keys, tankene gaar da til Ernest Hemingway og hans mange beretninger fra omraadet her, og til og med om fiske.  The Old man and the Sea.er vel en hans mest kjente.  Hemingway var en helfrelst fisker helt fra han var ung og har skrevet flere boeker om fiske i dette omraadet. Ellers var vel Hemingway like kjent for sin hang til gode drinker, men jeg er enig en god Mojito som han foretrakk naar han var paa Cuba, eller en Daquiri er absolutt ikke aa forakte en varm ettermiddag. Litt fra Wikipedia om Florida Key’s.

Florida Keys er en arkipel, en streng med rundt 1700 øyer i sørøstlige USA. De begynner ved Floridahalvøyens sørlige odde, rundt 24 km sør for Miami, og går i en hvelving sørvestover og siden vestover mot Key West, som er den vestligste av de befolkede øyene, og videre til de ubebodde Dry Tortugas. Øyene ligger langs Floridasundet som deler Atlanterhavet i øst fra Mexicogulfen i vest og definerer en av Floridabuktens ender.

image

 

Kanskje kan jeg ogsaa faa en fisketur her en gang i fremtiden ?  En annen bok om fiske fra Hemingway, er denne som jeg viser bilde av her.  Den har jeg ikke lest, men har lest The Old man and the Sea, som er en klassiker.

 

Hemingway on Fishing by Ernest Hemingway: Book Cover

Ellers kan jeg henvise til en annen blogg som omhandler fiske i Florida som jeg fant her om dagen, mange fine innlegg der, se link og et forsideklipp under

Fiske i Florida

 

image

Vanlige fiskearter i disse farvannene er beskrevet i linken under, og ogsaa bildet viser en del av de vanligste

 

http://www.fla-keys.com/fishing/localfish.cfm

 

image

Og saa slutter vi av med en fiskevideo fra The Key’s

 

Og da var vi ferdig med dagens blogg innlegg, vi blogges igjen

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like