Er du en av dem som har gått igjennom her ? No begynner det å nærme seg åpningen av den nye Panama kanalen som har vært under utbygging en god stund.
- En utvidelse av Panama-kanalen er i ferd med å endre den globale handelen. Panama-kanalen utvides med større og bredere sluser som gir plass til skip som er tre ganger større enn dem som i dag kan passere de trange slusene.
Nyheten virker kanskje ikke så stor, men utvidelsen vil ha innvirkning over hele verden, fra skipsvert i Sør-Korea og motorveier i Texas, til kullgruver i Colombia og soyaplantasjer i nordøstre Brasil, skriver Seattle Times.
Panama-kanalen forbinder Atlanterhavet med Stillehavet og gjorde det mulig å seile mellom de to verdenshavene uten å seile omveien om Kapp Horn, Sør-Amerikas sørligste punkt. Hundre år etter at kanalen først åpnet, er det også klart for de nye og større slusene i kanalen.
Panama-kanalens størrelse er så viktig at det har bidratt til en helt egen klasse med skip. De største skipene som kan passere kanalen har betegnelsen Panamax, fordi kanalens sluser begrenser hvor brede, lange og dypt skipene kan være. Til nå har begresningene vært skip som er 33,5 meter brede, 320 meter lange og skip som er under 12,5 meter dype.
De nye slusene er derimot 427 meter lang, 55 meter bred og 18 meter dyp og skaper en ny og større type skip - "New Panamax".
Her er videoen om utbyggingen
Jeg håper jeg får meg en tur igjennom før min tid på sjøen er slutt, jeg har vært igjennom den gamle og det var en stor opplevelse.
Dette er forresten første programmet i serien – Extreme Engineering, og hele serien ligger ute på den amerikanske Netflix. Meget gode programmer.
Vi blogges
No comments:
Post a Comment