Sunday, June 16, 2013

Bobil app – campingplasser og parkering

Gratis App for android telefoner og nettbrett med tusenvis av bobilsteder og bobilparkeringer i Norge, Sverige, Danmark og Finland.

Ja denne har jeg vaert inne paa GooglePlay og henta allerede, men har ikke forbindelse enda saa den kommer ikke inn paa telefonen min foer jeg kommer hjem.  Men denne saa utvilsomt bra ut. Lenke og bilder fra appen faar du under.

Hvert bobilsted har minst informasjon om:

  • Tilgang til WC, dusj, strøm og drikkevann.
  • Tømmested
  • Pris
  • Åpningstider
  • Butikker i nærheten.
  • Om det er tillatt med campingvogn.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.greenstream.stellplatz.free&feature=search_result&hl=no

 

Ok, det var dagens app

image Men i tillegg vil du se et nytt nyhetsvindu i margen paa hoeyre side, gaa nedover og du vil finne tweeten til meterorologene i Norge, her finner du tweets og bilder om vaeret oppdatert til enhver tid.  Hvis du vil ha lignende i bloggen din eller paa web siden din, bare kommenter under innlegget saa skal vi ordne det :-)

I USA finnes det lignende tweets for Hurricanes, saa en slik kan gjerne gaa paa paa baatens hjemmeside i Hurricane sesongen :-)

 

Det var dagens blogginnlegg, me blogges :-)

Dog animated gif

Saturday, June 15, 2013

Predikanten - Camilla Läckberg

Er inne i en stim av Laeckberg boeker naa, maa leses ferdig saa jeg kan gi di videre til den eneste andre nordmannen ombord

"Predikanten" av Camilla Läckberg

Begravd under liket av en ung kvinne finner politiet skjelettene av ytterligere to kvinner, som har vært savnet siden 1976. Den gangen ble sønnen til frikirkepredikanten Ephrain Hult, mistenkt for drap. Han slapp fri på grunn av mangel på bevis. Ikke lenge etter hengte han seg. Var han likevel uskyldig? Er gjerningsmannen den samme som i 1979? Eller dreier det seg om en ny morder som er blitt inspirert av de gamle drapene? Mange spor peker mot Hult- familien og miljøet rundt dem. For Patrick Hedström og hans kolleger i Tanumshede politidistrikt er dette en vanskelig sak. Dette er den andre romanen om Patrik Hedström og Erica Falck

Min mening:

Steikande bra krim, boekene hennes er bra krim uten den store action, men du maa hele tiden lure paa hvem som staar bak uhyggen. Boka var nærmest limt til hendene mine i to døgn, før jeg endelig fikk løsningen på mysteriet. Snedige intriger og godt oppbygd spenningskurve. Overraskende godt språk i partier av boka.  Patrick og Erica er et flott par, og sidehistorien om Anna’s helvete holder ogsaa boka oppe.  En ny klar 5 paa terningen.

Terning:

Jeg ga akkurat oversikten over boekene hennes for et par innlegg siden, saa ikke noe mer der

Som mange av hennes boeker er ogsaa denne filmet

http://www.imdb.com/title/tt1024913/

image

Som jeg sa, steikandes bra underholdning

man reading a book turning pages and looking back and forth

Me bloggas

Friday, June 14, 2013

Reddet av Delfiner – NRK

Det gikk et flott program paa NRK her om dagen, som fremdeles ligger paa Web-TV hos dem, men bare frem til 20 Juni.  Sjoefolk har jo snakket i mange aar om at delfiner redder mennesker i havsnoed, men vanligvis blir jo alt sjoefolk forteller behandlet som skroener.  Er det noe i det ? Hvis du bor i utlandet kan du fremdeles se WEB TV, alt du trenger er aa bruke en VPN service, jeg har skrevet om overplay.net tidligere som funker ypperlig til dette ogsaa.  Bare velg Norge som land du vil ha IP adresse i, saa funker det fint.

http://tv.nrk.no/program/koid20004308/reddet-av-delfiner

image

Det verste er jo at delfinen er i ferd med aa forsvinne, spesielt i Japan drepes det paa 10-tusenvis av delfiner hvert aar.

Foerste gangen jeg reiste ut paa 70 tallet hendte det ofte at vi saa flokker paa flere tusen dyr, de dekket havet saa langt man kunne se, i dag er man heldig hvis man ser et par dusin samtidig. 

Kose deg med naturprogram og Dokumentar……

me blogges

Thursday, June 13, 2013

Nordoest passasjen

Det er mange som har droemt om aa gaa gjennom her med dagens skip, foerste mann gjennom Nordvest passasjen var jo en nordmann med et kjent navn.  Jeg har vaert et godt stykke paa vei gjennom Nordvest passasjen, men det var for mye is da jeg var i Beufort Sea til at vi kunne gaa ut paa oest siden etter aa ha kommet opp via Alaska.

Nordostpassasjen, den isfylte, ca. 3000 nautiske mil (ca. 5600 km) lange sjøveien mellom Atlanterhavet og Stillehavet langs nordkysten av Europa og Asia. Norske ishavsskuter drev omkring 1870 selfangst i den vestlige delen av passasjen og oppdaget at isforholdene tillot skipstrafikk på ettersommeren. A. E. Nordenskiöld nyttiggjorde seg denne erfaring da han som den første seilte gjennom passasjen med Vega 1878–79. Vega forlot Norge 25. juli 1878 ledsaget av tre andre skip. Av disse passerte Lena og Vega den 20. august Kapp Tsjeljuskin. Vega fortsatte alene fra Lenadeltaet, men ble stoppet av isen ved Pitlekaj ca. 110 nautiske mil fra Beringstredet, og måtte overvintre. Først 20. juli 1879 nådde skipet Beringstredet.

Annen gjennomseiling ble foretatt av B. A. Vilkitskij med isbryterne Vajgatsj og Tajmyr fra øst mot vest. Tredje gjennomseiling ble gjennomført av R. Amundsen med Maud 1918–20

Saa kanskje faar jeg snart muligheten til aa gaa gjennom Oest passasjen ogsaa?  Time will show :-)

Det var en baat fra konkurrenten vaar som gikk igjennom Nordoest passasjen enten i fjor eller aaret foer..  

No er jo isen i ferd med aa forsvinne mer og mer for hvert aar, og hvem vet, kanskje blir det om noen aar helt vanlig aa gaa gjennom her, det er snakk om enorme besparelser baade i tid, penger og drivstoff.  Et skip kan fort spare 14 dager.

Om dette er et resultat av global oppvarming eller naturlige svinginger er ikke godt aa si, jeg heller mest til det foerste.

image

Du kan lese mer i artikkelene i lenkene under

http://e24.no/naeringsliv/skip-sparer-13-dager-til-japan/20377812

Men det er delte meninger om dette boer gjoeres, omfattende sikkerhets regler og beredskap maa paa plass

Her boer ikke Skipstrafikk tillates

Me blogges

Animated tug boat cruising in the ocean

Wednesday, June 12, 2013

Isprinsessen - Camilla Läckberg

Svensk krim igjen, maa jo lese ut boekene broderen sender med meg paa sjoeen.

"Isprinsessen" av Camilla Läckberg

Alexandra Wijkner blir funnet med oppkuttede pulsårer i badekaret i barndomshjemmet i Fjällbacka. Liket blir funnet av en eldre fisker, som skal passe huset når hun er borte. Han styrter ut og kaster seg over den første han møter. Det er forfatteren Erica Falck, som en gang var Alexandras beste venninne. Men de mistet kontakten og Erica har aldri skjønt hvorfor. Politiet oppdager snart at det ikke dreier seg om selvmord, og det lille samfunnet rystes av enda et mystisk dødsfall. Etterforskningen ledes av politimannen Patrik Hedström, med Erica som en viktig kilde. De to må tilbake til fortiden for å avdekke de mørke hemmelighetene som skjuler seg under overflaten. Dette er den første romanen om Patrik Hedström og Erica Falck

Min mening:

Jeg har lest boekene i litt tilfeldig rekkefoelge, men gikk naa til bok nummer 1, og her faar vi forhistorien om hvordan Patrick og Erica moetes. Boken var jevn bra den, jeg liker boekene til Laeckberg, og synst det var helt greitt aa lese dem utenfor rekkefoelge, er allerede i gang med Predikanten. Jeg gir 5 til isprinsessen. Synst den var bra

Terning:

Jeg liker virkelig boekene hennes om Patrick og Ericka, meget god underholdning, serien er som foelger

 

Camilla Läckberg

Camilla Läckberg (2008)

Jean Edith Camilla Läckberg (fødd 30. august 1974 i Fjällbacka i Sverige) er ein svensk forfattar.

Ho er utdanna siviløkonom og bur med mannen sin og tre born i Enskede. Kriminalromanane til Läckberg er lagde til Fjällbacka i Bohuslän, der forfattaren sjølv voks opp. Gjennomgangspersonane er forfattaren Erica Falck og politimannen Patrik Hedström, med Hedström sine kollegaer ved Tanumshede politistasjon i biroller. Romanane Isprinsessan og Predikanten er filmatiserte av Sveriges Television, og er også viste på NRK.

Fleire av bøkene til Läckberg har toppa bestseljarlista i heimlandet. Ho har selt over ein million eksemplar berre i Sverige, og er omsett til fleire språk.

 

 

 

Bibliografi [endre]

 

Me blogges

man reading a book turning pages and looking back and forth

Tuesday, June 11, 2013

Nicaragua kanalen – blir den bygget ?

Ja no tyder alt paa at dette vil skje, her er fra Aftenposten i dag

Nicaragua gir kineserne en juridisk bindende kontrakt for å bygge et alternativ til Panamakanalen, skriver Guardian.

Prosjektet vil styrke Kinas økende innflytelse når det kommer til global handel, og samtidig redusere USAs dominanse over et svært viktig område i shippingindustrien.

Presidenten av den nicaraguanske nasjonalforsamlingen, Rene Nunez, annonserte planene torsdag. Prosjektet har en verdi på 40 milliarder amerikanske dollar (omtrent 230 milliarder norske kroner). Og kan tidligst aapnes i 2019.

Tillatelsen til å bygge og drive kanalen er gyldig i 100 år, skriver AP.

Navnet på det kinesiske firmaet og andre detaljer er fortsatt ikke offentlig.

 

Større kapasitet enn orginalen

Nicaraguas president, Daniel Ortega, uttalte nylig at prosjektet vil bygges gjennom Lake Nicaragua, og at det vil ha høyere kapasitet enn den 99-år gamle Panamakanalen, som for øyeblikket også gjennomgår et fornyingsprosjekt med en prislapp på 5,2 milliarder amerikanske dollar (omtrent 30 milliarder norske kroner).

Tidligere i år uttalte nicaraguanske myndigheter at en ny kanal skal kunne ha kapasitet til å ta imot skip som er dobbelt så store enn det Panamakanalen i dag har kapasitet til.

Dette vil jo foere til enda billigere frakt, og billigere varer hvis det blir en realitet, men naa tyder altsaa alt paa det.

Historiske kanalplaner

Dette er nemlig ikke første gang noen har forsøkt seg på et kanalprosjekt i Nicaragua. Her er historisk oppsummering av tidligere kanalplaner:

1524: Den spanske erobreren Hernan Cortes skriver at en kanal på tvers av Mellom-Amerika «vil være mer verdt enn erobringen av Mexico».

1849: Nicaragua gir Cornelius Vanderbilts firma Assessory Transit Company rettighetene til å bygge en kanal innen 12 år. En rute for gjennomreisende til lands blir bygget, men forlater den etter år med politisk uro i området.

1872: USA starter undersøker for muligens å bygge en kanal i Nicaragua.

1881: Et fransk firma starter byggingen av en rivaliserende rute gjennom Panama, men går konkurs i 1889.

1885: Nicaragua gir kanalrettighetene igjen til USA, som sender landmålere for å se på en mulig rute.

1887: Amerikanske selskaper dannes for å bygge en kanal i Nicaragua. De starter på prosjektet, men det hele kollapser i 1893.

1897: Den amerikanske presidenten William McKinley utpeker en egen kanalkommisjon, som utfører en 20-måneder lang undersøkelse i landet for å komme med anbefalinger til rute.

1904: USA begynner konstruksjonen av Panamakanalen etter å ha kjøpt den franske byggetillatelsen.

1914: Panamakanalen åpnes.

1928: Den amerikanske kongressen autoriserer nye undersøkelser av en Nicaragua-rute. Undersøkelsene pågår helt frem til 1931.

1989: Nicaraguanske myndigheter danner en komite for å studere gjennomførbarheten av en kanal. Japanske eksperter deltar på drøftingene.

1995: Amerikanske, asiatiske og europeiske investorer planlegger en 400-kilometer lang togforbindelse, en «tørrkanal». Daværende president i Nicaragua, Arnoldo Aleman, dropper planene to år senere, på grønn av negative konsekvenser for miljøet.

1999: Aleman utnevner en kommisjon for å studere en maritim kanal.

2006: Nicaraguanske myndigheter foreslår en 280-kilometer lang kanal, som vil ta mellom 11-12 år å bygge og koste rundt 18 milliarder amerikanske dollar (rundt 103 milliarder norske kroner). Kanalen skal kunne håndtere 4,5 prosent av verdens skipsfart, og samtidig håndtere skip dobbelt så tunge som det Panamakanalen har kapasitet til, når den står ferdig oppdatert i 2014.

2008: Russlands president Dmmitri Medvedev lanserer ideen at Russland skal bygge Nicaragua-kanalen.

2012: Nasjonalforsamlingen i Nicaragua godkjenner en lov om bygging av en kanal verdt 30 milliarder amerikanske dollar (omtrent 172 milliarder norske kroner). To nederlandske selskaper får i oppdrag å se på gjennomførbarheten.

Juni 2013: President Daniel Ortega sender nasjonalforsamlingen et forslag om et kanalprosjekt til en verdi av 40 milliarder amerikanske dollar (omtrent 230 milliarder norske kroner), som skal bygges av et Kina-basert

 

Me blogges

Animated tug boat cruising in the ocean

Monday, June 10, 2013

En sjøens helt - Skogsmatrosen – John Michelet

Var litt spent paa denne, om ein skipsarbeidstaker, som det naa heter, og i tillegg en del av krigs seiler historien.

"En sjøens helt - skogsmatrosen" av Jon Michelet

18 år gammel får Halvor Skramstad fra Rena i skogskommunen Åmot hyre som lettmatros på Wilhelmsen-rederiets linjeskip M/S Tomar. Året er 1939, tyskerne har ennå ikke okkupert Norge, men krigen er i gang i Europa og på havet. Da Halvor legger ut på sitt livs eventyr og blir en sjøens proletar, aner han lite om hva som venter ham i tiden som kommer, av konvoifart, forlis og tap av skipskamerater, og av forelskelser, sjalusi og lengsel. Gjennom hele verdenskrigen seiler Halvor, på skip etter skip og med stadig tyngre bører på sine unge skuldre. Med En sjøens helt har Jon Michelet skrevet den store norske sjøromanen. Dette er en gripende, dramatisk og vidtfavnende beretning om Norges krig på havet. Jon Michelet skriver med kraft og autoritet, humor og varme om et emne som fortjener stor oppmerksomhet. Romanen utkommer i to bind. Første bind, med undertittelen Skogsmatrosen, utkommer høsten 2012. Andre bind vil få undertittelen Skytteren og utkommer høsten 2013.

Min mening:

En skikkelig innertier av en bok, jeg kjente meg igjen i mange av situasjonene her, jeg har jo vaert skipsarbeidstaker i 35 aar naa som det saa fint heter.  Drevende godt skrevet, og beskrivelsene av mange havneanloep kjente jeg meg igjen i.  Desverre er jo naa dette en saga blott, tusenvis av sjoeefolk forsvant paa 70-80 og 90 tallet.  Og naa er det ikke mange norske igjen.  En skam, vi kunne gjort som danskene og innfoert nettoloenn.  Det er mange dansker hos oss i WesternGeco og paa andre norske baater under utenlandsk flagg.  Det blir terningkast 10 paa denne LOL

 

Terning

Jeg gleder meg til fortsettelsen

Jeg har referert Michelet’s forfatterkarierre tidligere, og det er mye opp og ned, men denne staar som en bauta, og ogsaa takk til Jon for hans innlegg om skipsarbeidstakere, han setter vel ord paa det alle vi med havet som arbeidsplass mener om denne idiotien.

Me bloggas

man reading a book turning pages and looking back and forth

Sunday, June 9, 2013

Det spirer og det gror

Like foer jeg reiste var vi og kjoepte blomster for aa ha utenfor og paa verandaen.  Det var jo ikke mye til vaer aa plante ut i Mai.  Konemoren fant ogsaa noe froe for Chili, mais, og en type boenne spirer som hun ville proeve, vi planta de i minidrivhus og de er naa paa vei opp.

image

Stoda 28/5/2013

Chile er jo tingen for damene fra Thailand.  Vi faar se om det blir noe i aar.  Hvis ikke faar vi plante inne litt tidligere neste aar saa de er klar til aa baere til vaaren.  Paa foerste bildet var ikke Chilien begynt aa komme opp enda, men paa bildet under ser du den er begynt aa spire.

image

Stoda 5/6/2013

Spennende er det i alle fall, konemoren har faatt blod paa tann naa !

Me blogges

Gardener job graphics

Saturday, June 8, 2013

En saga er over

Den norske sjoemannens historie er over.  Foerst ble tusenvis av sjoemenn satt paa land i 80 og 90 aarene, og vi var bare noen faa tusen igjen, stort sett i ledende stillinger.  Naa saa jeg nylig et norsk rederi til som sa opp 300 ansatte.

Men, naa har myndighetene kommet med sitt siste idiot utspill, naa skal det ikke hete sjoemann lenger, men skipsabeidstaker.  Har du hoert noe saa idiotisk.  Det er ikke ofte jeg er enig med Jon Michelet, men i artikkelen under er det som jeg skulle ha sagt det selv.

I en proposisjon til Stortinget skriver Nærings- og handelsdepartementet at en tidsriktig lovgivning må bygge på kjønnsnøytral terminologi.

Derfor er det nå vedtatt i Stortinget å bytte stillingsnavnet «sjømann» til «arbeidstaker

http://www.nrk.no/ostafjells/telemark/na-heter-det-ikke-sjomann-lenger-1.11066822

det er vel mange andre stillingsnamn som maa byttes paa land ogsaa naa :-)  Typisk eksempel paa en gjeng med politikere som maa rettferdiggjoere seg at de faktisk gjoer noe, selv om det er idioti.  Nei takke meg til, det er snart paa tide aa flytte ut og bli utenlandsboende.

Me blogges

Friday, June 7, 2013

Sesongen er i gang igjen

Nei da tenker jeg ikke paa hverken premier league eller tippeliga.  1 Juni er den offisielle starten paa aarets Hurricane sesong i Atlanteren, og Andrea er allerede paa vei mot land.

Heldigvis er jeg langt borte derifra naa, her er sesongen paa vinters tid, siden jeg er syd for Ekvator.  Men uansett er det meldt litt ruskevaer i morgen, nok til at vi ikke kommer ut med mob baaten og kan hente 2 karer som kommer ut med chase baaten vaar.  Men Men, smaatteri i forhold til en Hurricane, saa kan ikke klage

En av mine favoritt blogger naar det gjelder Hurricanes, er lenken under

http://www.myfoxhurricane.com/

image

Me blogges

Thursday, June 6, 2013

Ice tomb – Deborah Jackson

Ny forfatter for meg igjen, jeg saa denne billig paa Amazon for en stund siden, og slo til.  Det angrer jeg ikke paa

"Ice Tomb" av Deborah Jackson

Året er 2015. Dypt inne i den antarktiske innlandsisen,
blir et hotspot funnet av en satellit.. Det blir
et US science team som blir sendt fra McMurdo Station forl
aa undersøke, Alt de finner er en iskald gravplass. Minutter senere,blir deres radio
overføring avskåret. De siste lydene hørt
over radioen er deres skrik.

NASA lokker volcanologist Erica Daniels til en konferanse
i Houston ved å love å vurdere henne for deres
kommende oppdrag - å etablere den første månebase.
I stedet blir hennes erkerival og ekskjæreste, David Marsh,
utvalgt til oppdraget, mens hun blir sendt til Antarktis for å
lede et nytt team under isen. Enda verre, hun
sendes i blinde. De fortalte henne om den termiske
signatur, men ikke om menneskene som har forsvunnet.

Er aktiviteten under isen restene
av en eldgammel sivilisasjon eller er det en mer uhyggelig
forklaring?
Svaret kan bety selve overlevelsen
av den menneskelige rase.

For å finne ut, vil Erica måtte jobbe sammen med mannen hun forakter - en mann som er på
månen

Min mening:

En knallbok, med veksling mellom Arktis, Antarktis og maanen, og det hele blir knytt sammen mot slutten, Denne var meget bra, og jeg vil no lese de 2 andre boekene hun har skrevet ogsaa, Har kjoept den ene via Amazon allerede :-)  Det ble nesten en 6 paa terningen.

Terningkast

Deborah Jackson

Sinkhole

A team of scientists and cave explorers, while investigating one of the deepest caves in the world, become trapped and must rely on a phobic doctor and a Mayan revolutionary to come to their rescue. In their descent, the rescuers encounter sewer pipe crawlways, chambers drenched in snottites—acidic bacterial clusters that develop in sulfur-rich caves—and toxic gas, thirty-six-story pitches, fast-flowing sumps and crystalline cathedrals… and a mystery that may leave them buried 2000 meters beneath the surface of the earth.

Time Meddlers

Time Meddlers is a science fiction series. The first novel begins with two children, Sarah Sachs and Matt Barnes, who, while searching for Matt's missing father, find the scientist's time machine. They become trapped in the machine by a diabolical villain and must fend for their lives in the forest-matted land of North America during the 1600s. Their adventure takes them face to face with warring Indians - the Algonquin tribe and the Mohawk - and the explorer, Champlain.

Time Meddlers Undercover

One of Canada’s top scientists has found the secret to time travel. But something has gone horribly wrong. . . . again.

While breaking into his old house, thirteen-year-old Matt Barnes finds a microfilm that connects his family to a spy in World War II. Then his time-traveling father is yanked to the same time period, in occupied Amsterdam. The only way Matt can rescue his father is to travel to this time, and the only person who can help him is his best friend, Sarah Sachs. When Matt and Sarah land in the war-torn country, they’re immediately caught up in a world of high intrigue and dangerous covert operations.

Time Meddlers on the Nile

Thirteen-year-old Matt Barnes and Sarah Sachs, while attempting to rescue Matt's father from multiple universes, face an even more challenging obstacle: the erasure of their own timeline. What can they do before they, themselves, are erased?

Somewhere along the Nile the two teens must prevent the ultimate meddling during the time of Nubian pharaohs and princes, palaces and temples to rival the ancient Egyptians and fearsome desert raiders. They must puzzle out the moment and event where Matt's father or Nadine, his archnemesis, interfered with history. If they don't, it could mean the end of history as we know it, or a never-ending loop of time.

En forfatter jeg absolut kan anbefale basert paa den foerste boken, jeg har kjoept sinkhole ogsaa, og gleder med til den.

man reading a book turning pages and looking back and forth

Me blogges :-)

Wednesday, June 5, 2013

Mighty ships

Dette er et program om havforskningsinstituttet G.O.Sars, som er deres forsknings fartoey som kan gjoere alt fra aa fiske til enkel seismikk.  Jeg har ikke sett noe program om seismikk skip enda, bare smaa klipp om seismikk.  Kanskje blir det snart laget et ?  Programmet gikk nettopp paa TV, og her er et lite klipp. Min jobb paa seismikk skip bestaar i satelitt navigasjon, som navigatoerene paa dette skipet ogsaa gjoer.

Noen ord om G.O.Sars foerst fra Wikipedia.no

Det første «G.O. Sars» gikk ut på sitt første tokt vinteren 1949-50 for å kartlegge sildeforekomster, og Finn Devold ble rikskjendis med sine hyppige rapporter fra «Sarsen» på radio om vintersildefisket. Det brukte en spesiell silde-ASDIC. Noen data:

  • kallesignal LHLX, var 595brt/178nrt, 158,2'/28,7'/15,5', mould.17'.
  • bygd 1944/45 fra Pusnes Mekaniske Verksted i Arendal (byggenr 63)
  • ferdigstillet som hvalbåt 1950/51 ved Moss Værft & Dokk
  • eier: Norges Fiskeristyrelse (Fiskeridirektoratets Havforskningsinstitutt), Bergen
  • fremdrift: 2x 2-takt/enkeltv. diesel 6-sylindret, syl.dim.: 10,5"x13,5", 1.200 BHK. Bygget av Crossley Bros. Ld., Manchester. Utveksling til en prop.aksel.

Nummer to

Det andre med samme navn var M/S «G.O. Sars».[2]

  • bygd som hekktråler ved Mjellem & Karlsen i Bergen 1970,
  • 70 meter langt, 133 meter bredt, 1447 brt, Bergen Diesel 2500 hp.
  • kunne huse mannskap og 16 forskere

Nummer tre

7. mai 2003 ble det tredje skipet med samme navn sluppet. Det nye skipet er 77 meter langt og på 4 067 brt. Fartøyet ble tegnet ved Skipsteknisk A/S i Ålesund og bygd ved spesialverftet Flekkefjord Slipp og Maskinfabrikk til en kostnad på 400 millioner kroner. Det har en diesel-elektromotor på 8100 kW. Båten lager bare 1/100 så mye støy som vanlige forskningsfartøy, for å ikke forstyrre måleinstrumentene.[3] Det bergenske Skipsrevyen kåret det til Årets Skip i 2003.[4]

FF «G.O. Sars» er spesielt utrustet for tokt innen forskning på fiskebestander, miljøundersøkelser og akustiske undersøkeler. Skipet har seks vinsjer for nedsenking av inntil 6 000 meter lange kabler på dypt vann, for måling og prøvetaking i dypet. En av vinsjene er utstyrt med fiberoptisk kabel som kan sende store mengder data fra dypet til overflaten. Ekkoloddene kan kartlegge fisk i alle dybder, og havbunnen inntil 150 meter ned i havbunnskorpa. Dessuten kan det tas inntil 25 meter dype boreprøver av havbunnen. Båten kan også trekke større tråler, planktonfangere og spesialfartøyer. Dessuten kan skipet slepe sonarer og annet akustisk utstyr. Roboten Argus Abyss er en ROV som går til 5000 meter dybde, mens Aglantha bare når 2000 meter.

Det deltok sommeren 2004 på Mar-Eco[5] som gikk langs den midtatlantiske ryggen fra Island til Azorene, der de sammen med linefiskebåten M/S Loran så nærmere på undersjøiske hotspots (vulkaner). I 2007 tok de del i prosjektet AKES (Antarctic Krill and Ecosystem Studies), et tokt til Sørishavet.

 

Me blogges

Animated tug boat cruising in the ocean

Tuesday, June 4, 2013

Salt til maten – Salary

Er jo et godt gammelt ordtak dette, men er du klar over at det engelske ordet Salary som betyr loenn, stammer fra Romertiden da soldatene ble betalt med salt ? (Derav Salary)

Fra Wikipedia

Similarly, the Roman word salarium linked employment, salt and soldiers, but the exact link is very clear. The latest common theory is that the word soldier itself comes from the Latin sal dare (to give salt), but previous theories were on the same ground. Alternatively, the Roman historian Pliny the Elder stated as an aside in his Natural History's discussion of sea water, that "[I]n Rome. . .the soldier's pay was originally salt and the word salary derives from it...".[4] Others note that soldier more likely derives from the gold solidus, with which soldiers were known to have been paid, and maintain instead that the salarium was either an allowance for the purchase of salt[5] or the price of having soldiers conquer salt supplies and guard the Salt Roads (Via Salaria) that led to Rome.[

I alle fall anbefaler jeg aa se programserien – How Stuff Works paa den amerikanske Netflix siden.  Salt er en av de tingene de beskriver, her er linken til Youtube versjonen

Serien bestaar av 17 programmer :-)

Me blogges

Monday, June 3, 2013

Dødelige dråper – Sidsel Dalen

Enda en ny norsk forfatter for meg

"Dødelige dråper - thriller" av Sidsel Dalen

En norsk milliardær kjøper et oljefelt i Amazonas. En toppleder får sjansen til å tjene seg styrtrik. En National Geographicfotograf blir likvidert. En gategutt selger sukkertøy og kokain for å overleve. En hushjelp trenger penger til tomografi for å redde sin hjerneskadde sønn. En underbetalt politimann tar ekstrajobb som leiemorder. En mislykket journalist øyner sitt livs skup. Altfor mye står på spill. Noen må dø. "Dødelige dråper" er en frekk, underholdende, actionpreget og fargesterk thriller om korrupsjon og organisert kriminalitet, kjærlighet og karriere, politikk og presseetikk.

Min mening:

Meget bra om norsk oljevirksomhet i utlandet.  Drevende bra skrevet og realistisk.  Jeg jobber selv i oljebransjen og har vaert vitne til mye snusk i utlandet gjennom aarene, og at norske selskaper er saa mye bedre har jeg liten tro paa.

Anbefales paa det sterkeste.  5 paa terningen.

Terning

Dette er debyen til Sidsel Dalen, og for en deby.  Vi oensker mer.  Dagbladet skrev blant annet

Får James Bond til å fortone seg stillferdig.

Handlingsmettet om norsk oljebransje i utlandet.

Sidsel Dalen er født i Oslo, hvor hun bor i dag. Dalen liker godt å vandre rundt i byen og treffe folk av ulike slag - for å la seg inspirere til nye historier.
Hun er opptatt av samfunnsaktuelle spørsmål, og har utdannelse i medievitenskap og internasjonal politikk. Tidligere arbeidet hun som frilansjournalist, og i en periode var hun PR–rådgiver i et internasjonalt oljeselskap.

Me blogges

man reading a book turning pages and looking back and forth

Sunday, June 2, 2013

Lest i Mai

Ble lest noen boeker i Mai ogsaa, innimellom oektene. 

 

image

image

Overraskelsen, Sidsel Dalen.  Meget bra norsk thriller om snusk i oljebransjen.  Jeremy Robinson er en jamn knallgod forfatter som kan anbefales og Ice Tomb var en ogsaa en gledelig overraskelse.  Meget god thriller som hopper fra Arktis til Antarktis og deretter faar vi oppleve et maanebesoek.  Denne kan anbefales, jeg har kjoept en til av henne allerede.  Skuffelsen, Pamela Lane.  Gikk an, men nummer 2 boka hennes var mye bedre.  Afrika Reich var ikke daarlig med ikke knallgod heller.  Men vil gjerne lese flere av ham.

Er i gang med Skogsmatrosen, og dette har vist seg som en innertier, kost meg gloegg i hel med den, kommer en kort omtale snart

Me blogges

man reading a book turning pages and looking back and forth

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like