Monday, July 22, 2013

Endelig hjemme igjen

Ja endelig hjemme igjen, en 4 timers tur fra Bø og hjem i går.  Stoppa et par ganger for å titte på Norge’s fine natur.  En gang på høyfjellet og nede med Langfoss.  Eneste aberet, glemte å ta opp trappen etter siste stopp, og hekta den i autovernet og bendte den nesten av.  Men regner med at det er enkelt å fikse.  Vi får se.

 

Men i morgen tidlig bærer det av gårde igjen, en liten handletur med mor og lillesøster til Sverige.

Vi blogges

Saturday, July 20, 2013

Grilling i Bø idag

Siste dagen, en tur i Sommerland, og så ned på campingen, Pai liker seg godt på leikeplassen der, mens vi rigga opp Europris grillen og koste oss med grillspyd.
image
image
I tillegg har Pai fått kjørt hestekjerre og sitte på hesteryggen
image
Vi blogges, i morgen er det hjemtur

Friday, July 19, 2013

Ferie med supert vær

Avreise Husnes 11/7 til Beverøya Camping i Bø, 2 dager i Sommerland.  Deretter til Gardermoen den 16/7 for å hente søsteren til kona, som kom reisende alene med Norwegian.  Hun hadde fått både mat og drikke ombord, uten ekstra betaling, saa tydeligvis har Norwegian forbedret seg en del.
1044261_10201570658615385_779124484_n
1005726_10201589020914431_428982551_n
Deretter kjørte vi nedom Sverige, der vi hadde tenkt oss noen dager på Daftø, men det var fullt både der og på Lagunen, vi fikk til slutt plass på Selæter camping, men uten strøm.
1004790_10201616937772335_831941245_n 
1004628_10201616937852337_1910726811_n
Vi handla litt øl og tobakk, men holdt oss innefor kvotene siden vi rekna med bobiler blir stoppa.  Deretter var det innom Tusenfryd dagen etter før vi prøvde å finne campingplass i nærheten.
602482_10201616943292473_178427123_n
1069143_10201616949212621_317721756_n
Var innom Ekeberg men enda til slutt opp på Bogstad Camping som var meget koselig. 
1026047_10201609793913743_740359361_o
601722_10201623720701904_2072799516_n
Tok første natta og deretter en ny tur til Tusenfryd.  Da vi kom opp til andre natta, var det konsert og greier også.  Men vi var ganske kjørt så tok ganske tidlig kvelden da vi skulle avgårde til Bø Camping for et par dager til på Sommerland.  Her var det både basseng og en grei liten kafe.
998229_10201623744422497_1495671469_n
1069321_10201623746062538_642857900_n
Nå nærmer ferien seg slutten, bobil var en grei måte å feriere på.
image
Det var turen, liten oppdatering når vi kommer hjem også
Me blogges

Wednesday, July 10, 2013

Her kjem vi

Etter en snartur til Haugesund for kona’s diabetes sjekk opp, har vi pakka og gjort klar bobilen, vetlo vil ikke sove, ho er overspent, vi er snart klar.

image

Så circka 282 km  står for tur i morgen, før vi ankrer opp på Beverøya camping

Vi blogges

Tuesday, July 9, 2013

Sesongkort er løst

Så var jeg inne i dag morges og løste sesongkort for oss tre, søsteren til Yim kjøper jeg til når vi kommer tilbake til sommerland.  Hun kommer fra Thailand den 16 og skal være hos oss i 3 måneder.  Konemoren gleder seg og det gjør hun lille også.  Kjekt å få familie på besøk.

 

image

I dag blir det litt travel, blir å pakke, kjøpe litt ferieproviant og småtterier vi skal ha i bobilen.

image

Me blogges Smilefjes

Monday, July 8, 2013

GPS er klar

Jeg fikk en veldig fin geburtsdags gave utav mor, Janco og Elin, Unni og Ove,  Karin og Geir med en flunka ny Garmin GPS med kart for alltid.  Testa litt i dag. og den ser veldig bra ut.

image

Da skal jeg bare innom Nytt og Nyttig på onsdag og kjøpe en dashboard mount, så jeg slepper å ha den helt borte i vinduet

image

I morgen er det pakking av bobil, vetlo er heilt vill allerede.

me blogges

Sunday, July 7, 2013

Endelig paa hjemtur

No er man paa hjemtur, lander paa Flesland kl 1230 i dag, og turen har gaatt via Johannesburg, Frankfurt og deretter direkte til Bergen,  En droeyt 24 timers reise inkludert venting her og der.  Nesten fra en ende av jorda til den andre

 

image

Me bloggas

animated gifs of airplanes

Saturday, July 6, 2013

Hva var det jeg sa !

Noen dager tidligere skrev jeg om sinnataggen i Skaanevik.  Og tyske fisketurister. Men no er det turister fra hele Europa som kommer og vil ha fisken vaar.   Her har vi flere prime eksempel.  Les artikkelen nedenfor.

image

Oppfinnsomme er de, ikke tvil om det.  – Ved grensen til Finland, i Kilpisjärvi, beslagla vi 265 kilo fisk. Da hadde de sløyet og tatt ut innmaten i en troféfisk, fylt den med ren filet og sydd igjen, forteller Olsen.

http://www.nrk.no/nordnytt/fisketuristene-gar-nye-veier-1.11116700

Pass paa fisken vaar

Fakta - Fisketurisme

  • Ingen utenlandske turistfiskere får ta med seg mer enn 15 kilo av fangsten hjem.
  • En over fire år gammel rapport fra Norges Fiskerihøgskole og Universitetet i Tromsø konkluderer med at utenlandske fisketuristar fisker cirka 13.400 tonn fisk og legger igjen 2,3 milliarder kroner årlig på reise og opphold i Norge.
  • Havforskingsinstituttet skal gjennomføre en grundig kartlegging av omfanget av turistfisket. Arbeidet vil ta tre år, og vil blant annet vurdere turistfisket sin innvirkning på fiskestammene langs kysten.

 

Me blogges, no stikker jeg til Flyplassen :-)  Hjemreise

Friday, July 5, 2013

Den Norske Amerika linje 100 aar

I juni var det 100 siden Den Norske Amerikalinjen ble startet opp fra Bergen.  Jeg gir noen fact’s fra Wikipedia

Den Norske Amerikalinje A/S (NAL) var et norsk rederiselskap for norskamerikansk trafikk på USA, først og fremst utvandring, som ble stiftet i 1910. Selskapet ble etter hvert bare kalt «Amerikalinjen». «Amerikalinjen» var nasjonens stolthet, og selskapets skip ble betraktet som handelsflåtens flaggskip. Gjennom mer enn 70 år var selskapets skip et bindeledd mellom Norge og det norske USA.

 

Skip i fortsatt drift[

To av NAL-skipene seiler fortsatt. MS «Sagafjord» ble solgt videre i 1996, og det har i dag navnet MS «Saga Rose». MS «Vistafjord», som de siste årene har hatt navnet MS «Caronia», ble solgt høsten 2004 til Saga Cruises. I dag heter skipet MS «Saga Ruby». Begge to er hyppige gjester i norsk farvann om sommeren.

 

SS Bergensfjord in 1927.jpg

 

DS-Stavangerfjord.jpgSS Oslofjord 1959.jpg

 

Saga Rose Auckland Fore View.jpg

 

 

Ønske om en norsk Amerikalinje (frem til 1910)

Av de anslagsvis 1 million nordmenn som utvandret fra landet, reiste de fleste mellom 1865 og 1930. Da masseutvandringen begynte rundt 1865, var det mange som ønsket å etablere et nasjonalt rederi med direkteforbindelse mellom Norge og USA. Til tross for mange forsøk på å etablere en norsk Amerika-linje, kom emigrant-trafikken til å bli dominert av utenlandske rederier.

I 1902 begynte en komite å samle økonomisk og politisk støtte til et nytt forsøk. Målet var å etablere en linje-forbindelse mellom Norge og New York for å utvikle norsk skipsfart, stimulere handelen, og pleie forbindelsen til nordmenn og norsk-ættede i USA og Canada.

Etableringen av en egen norsk Amerikalinje må bli sett i sammenheng med den politiske uavhengighet fra Sverige i 1905.

I flere år arbeidet komiteen med saken, både i Norge og Nord-Amerika, og den 27. august 1910 ble den Norske Amerikalinje (N.A.L.) stiftet med styre og representantskap. Gustav Henriksen, som hadde vært instrumentell for opprettelsen av selskapet, ble konstituert til generaldirektør.

 

Fra stiftelsen frem til 2. verdenskrig (1910-1939)

I 1911 ble det inngått avtale med et engelsk verft om byggingen av rederiets første skip. Hun skulle være 510 fot lang og 62 fot bred, ha en lastekapasitet på 7 000 tonn, ha en marsjfart på 16,5 knop og ta 1 800 passasjerer. Nybygget ble døpt«Kristianiafjord» under sjøsettingen 23. november 1913. Jomfruturen gikk fra Kristiania 4. juni 1913 via Kristiansand og Stavanger. 7. juni gikk skipet ut fra Bergen med kurs for New York.

Like etter fulgte DS «Bergensfjord». Disse to skipene var søsterskip og hadde en tonnasje på 12 779 brt. DS «Bergensfjord» gikk ut fra Bergen 28. september 1913 på sin første Atlanterhavskryssing med kurs for New York.

«Kristianiafjord» forliste utenfor Cape Race i Canada 15. juni 1917, men Amerikanlinjen fikk snart et nytt skip, DS «Stavangerfjord», som med tiden ble kalt «Atlanterhavets dronning». Hun ble levert i 1918, og var i trafikk helt frem til 1964, da hun ble solgt til opphugging.

Selskapet ekspanderte raskt også på frakt og disponerte 19 skip i 1923.

«Amerikalinjen», som den snart ble hetende på folkemunne, ble det viktigste bindeleddet mellom Norge og Nord-Amerika. Mellom jomfruturen og frem til andre verdenskrig reiste 417 129 passasjerer med N.A.L. Det største enkeltåret var 1920 da Amerikalinjens skip hadde 25 202 reisende mellom Norge, USA og Canada.

I 1924 innførte USA restriksjoner på immigrasjonen, og depresjonen som fulgte børskrakket i 1929 førte til nedgang i passasjertallet for Amerikalinjen. På 1930-tallet gikk det totale passasjertallet ned, men mens Amerikanlinjen tidligere hadde reist med fulle skip vestover og langt mindre belegg østover, ble den vestgående og østgående trafikken mer jevnt fordelt. Amerikanlinjen begynte også med cruisefart for pengesterke passasjerer, og bygde et nytt skip, «Oslofjord», i 1938.

I oktober 1939, en måned etter utbruddet av 2. verdenskrig, døde Gustav Henriksen som hadde ledet rederiet fra stiftelsen.

 

2. verdenskrig og de første etterkrigsårene (1939-1948)

Under 2. verdenskrig hadde Amerikalinjens skip forskjellige skjebner. «Stavangerfjord» var i Norge 9. april 1940 og ble internert av tyskerne. «Oslofjord» gikk på en mine utenfor Tyne i England i desember 1940, og ble ødelagt.

«Bergensfjord» gikk i alliert troppetransport over hele verden. I løpet av fem år seilte hun ca. 500 000 km og transporterte til sammen omkring 165 000 soldater mellom Amerika, Afrika, India og Europa.

 

Etterkrigsårene og satsing på cruise-markedet (1948-1972)

Da Amerikalinjen ville gjenoppta trafikken mellom Norge og Nord-Amerika etter krigen, måtte det ha nye skip. En ny «Oslofjord» kom i 1949 og syv år senere en ny «Bergensfjord». I 1956 hadde NAL tre passasjerskip i drift og fraktet 25 462 passasjerer over havet. Det skulle bli det beste året noensinne.

Etter dette begynte flyene å ta stadig større andeler i markedet for passasjertransport over Atlanteren, og Amerikalinjens passasjerbelegg minket år for år. «Stavangerfjord» ble solgt til opphugging i 1963, mens «Oslofjord» og «Bergensfjord» gikk stadig mer over til cruisefart. Linjens siste passasjerskip, «Sagafjord», fra 1965...

Fra 1960-tallet gikk NAL-skipene først og fremst i eksklusiv cruisetrafikk «world wide», men med en og annen krysning av Atlanterhavet med plass for vanlige passasjerer. NAL-cruisene på denne tiden kunne vare opptil tre måneder og passet bare for mennesker med svært mye penger og tid. Etter hvert ble det også lagt inn enkelte ukes- og 14-dagerscruise på Karibien.

 

Fra NAL til NAC (1972-1980)

Mot slutten av 1970-tallet var virksomheten tapsbringende, og den måtte restruktureres. I 1980 ble de to cruise-skipene Sagafjord og Vistafjord overført til selskapet Norwegian American Cruises (NAC), som var et joint venture med Leif Höegh & Co og eid 90 % av NAL. NAC ble solgt tilTrafalgar House (Kværner) i 1983 og ble en del av Cunard Line.

 

Oppkjøp og integasjon (etter 1980)

I 1981 ble Øst-Afrika-linjen, Scandinavian East Africa Line (SEAL) som hadde rutefart til Madagaskar, solgt til Deutsche Afrika Line. I 1983 eide NAL ingen skip og de opererte bare chartret tonnasje inntil selskapet i 1986 gikk inn i biltransport og kjøpte nye skip for denne forretningsvirksomheten. I 1989 gikk selskapet også inn i bulk, men de kvittet seg med denne virksomheten i 1993. NAL ble i 1995 kjøpt opp og integrert i Wilh. Wilhelmsen Lines AS (senere Wallenius Wilhelmsen Lines AS).

Gratulerer med 100 aars dagen paa etterskudd

Animated tug boat cruising in the ocean

Thursday, July 4, 2013

Fisken ingen bryr seg om

Hva snakker vi om, jo Lyren selvfoelgelig.  Kjekk aa fiske men mange liker ikke lyr.  Det forstaar jeg ikke, den er knall stekt, knall god stekt hel i folie med groennsaker inne i.  Og knallgo til fiskekaker.  Men les artikkelen under

Torsk, sei, laks, makrell.

Svara er mange når ein i fiskeribyen Egersund, spør folk om dei har ein favorittfisk. Dei saltsprengde folka her har vakse opp mellom fiskeslo og hylande måker. Dei elskar fisk, men er ikkje spesielt interesserte i lyr.

– Nå har eg nett kjøpt ein sei, som eg skal heim å steike, seier ei av dei.

– Kva med lyr?

– Den har eg ikkje så mykje til overs for, seier ho før ho sett retning heim mot kjøkkenet og steikeosen, med sei og lauk.

http://www.nrk.no/rogaland/fisken-ingen-bryr-seg-om-1.11097536

image

Min kone som er fra Thailand synst faktisk lyr er noe av den beste fisken hun faar her hjemme, og det gaar ned mange lyr i loepet av fiskesesongen.

Me bloggas

Wednesday, July 3, 2013

Allah’s taarer – Rikard Spets

Norsk thriller

"Allahs tårer - spenningsroman" av Rikard Spets

De afghanske fjellene skjuler en arkeologisk hemmelighet som vil ryste tre verdensreligioner, føre til et skifte i maktbalansen i Midtøsten og fremkalle den største politiske krisen i moderne tid. Angus Storm er marinejeger, og håndplukket til å lede Herkules, en internasjonal elitestyrke med mandat til å eliminere de forbryterne rettsstaten ikke kan nå.

Min mening:

Kanon bok.  La svenskene beholde Hamilton, britene James Bond, yankeene Felix Leiter, saa tar vi Angus Storm, norsk spesial soldat som blir tatt ut til aa lede Herkules.  Her finner du action, historikk, terrorisme, helter, ja alt er paa plass.  Kanskje den beste thriller debyen fra en norsk forfatter noensinne, og hoeyt opp paa internasjonalt nivaa.

Klinkeklar 6

 

Rikard Spets (fødd 1971) er ein norsk forfattar frå Sandefjord.[1] Han debuterte i 2011 med kriminalromanen Allahs tårer.[2]

Spets er utdanna innan marknadsføring og har arbeidd som sals- og marknadssjef.[3]

Han er allerede i gang med to nye spenningsromaner med Angus Storm i hovedrollen.

Dersom leserne (og forlaget) vil, blir det bøker av dem også.

 

Bøker[endre]

  • 2011 – Allahs tårer – kriminalroman

 

Osama bin Laden er ikke død. Iscenesettelsen er et ledd i et terrorangrep av apokalyptiske dimensjoner. Et knusende slag som vil legge den vestlige sivilisasjonen øde og etablere en ny verdensorden.

Allahs tårer er Rikard Spets debutbok.

Det blir et kappløp gjennom fire kontinenter for å forhindre et komplett ragnarok.

”Rikard Spets sikter høyt og treffer”
Tom Egeland – VG

Det er spennende, det er tøft.
Tom Egeland – VG

”Imponerende”
Ørjan Greiff Johnsen – Adressevisen

”Så god at du kan lese den to ganger uten å kjede deg”
Anders Mehlum Hasle, Sandefjords Blad

”Minner både om Alistair MacLean, Frederick Forsythe og Jan Guillou.”
Knut Holt – Fædrelandsvennen

Denne kokende og velbygde blandingen av militær action og
religiøs fanatisme, er tro mot spenningsthrillerens konvensjoner.
Knut Holt – Fædrelandsvennen

Me blogges

man reading a book turning pages and looking back and forth

Tuesday, July 2, 2013

Titanic II

Titanic-kopi bygges av australier

Den australske milliardæren Clive Palmer vil bygge en tro kopi av Titanic.. Ifølge Palmer har omtrent 40 000 personer allerede meldt sin interesse for å kjøpe billett. Titanic var verdens mest luksuriøse passasjerskip til hun gikk på et isfjell i Atlanterhavet og sank på jomfruturen i april 1912. Bare 700 av de rundt 2200 om bord overlevde forliset.

Titanic II skal seile i forgjengerens kjølvann i 2016.

Skipet Titanic II skal bygges av statseide kinesiske CSC Jinling og være klart for jomfruturen fra Storbritannia til Nord-Amerika i slutten av 2016. Det får omtrent samme dimensjoner som forgjengeren: En lenge på 270 meter og et deplasement på 40.000 tonn.
- Skipet blir akkurat like luksuriøst som det originale Titanic, men skal selvfølgelig utstyres med det 21. århundres beste teknologi. Det skal ha det nyeste nye innen navigasjon og sikkerhetssystemer, sier Clive Palmer ifølgeBBC.
- Det skal konstrueres på en slik måte at det ikke kan synke. Men hvis man er overtroisk, kan man jo si at man aldri vet hva som kan skje, fortsetter rikmannen som ikke bare vil bygge skip, han har også planer om å stille til valg til nasjonalforsamlingen i Australia.

Hvis du vil ha en virtuel tur rundt i skipet, klikk paa bildet over.

Les om den store, fantastiske trappen og se en 3D-animasjon. Gå tett innpå Titanics enorme propeller. Besøk treningssenteret for de unge, rike turistene. Eller kikk innom en lugar på tredje klasse eller kjelerommet langt nede i skrogets indre.

En oppdagerferd i Titanic betyr et møte med ekstravagant luksus anno 1912, men også et innsyn i en strengt klassedelt verden.

På denne interaktive tegningen kan du bruke musen til å klikke deg rundt på Titanic. Bak knappene med ikoner skjuler det seg mer å lese på, samt flere bilder og videoklipp fra vraket av Titanic.

For å se tegningen må du først registrere deg som bruker av nettstedet. Det er gratis, uforpliktende og tar bare noen sekunder.

Me blogges

Animated tug boat cruising in the ocean

Monday, July 1, 2013

Lest i Juni

8 boeker ble det lest, og ikke en av de var daarlige

image

Tre seksere, med Jon MIchelet og Rikard Spets som de to mest suverene.  Svenskene kan ha Hamilton, Engelskmennene kan ha James Bond, og amerikanerne kan ha Felix Leiter.  Vi vil ha mer av Angus Storm.  Beste norske thriller jeg har lest.  Jon Michelet skipsarbeidstaker historie var knall, jeg kjente meg igjen baade i situasjoner og havner.  Camilla serien holder meget hoeyt nivaa.  Faktisk var den svakeste boken Monica Kristensen, selv om den slettes ikke var daarlig.  Beste kjoep maa jeg si var The Traitors som jeg kjoepte for 99 cent paa Amazon.  Ogsaa en meget bra krigsthriller.

En flott lesemaaned.

Ellers har jeg gaatt litt amok paa Amazon denne maaneden, over 20 boeker kjoept inn, men mange var utrolig billige, men fikk fatt i siste til Cussler, siste til Wilbur Smith er ogsaa bestilt, samt flere anbefalte thrillere.  Skulle ha for en tid naa ………..

Me blogges

man reading a book turning pages and looking back and forth

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like