Friday, September 29, 2017

Hvorfor er Norge så dyrt ?

Jeg nevnte vel i går at ølsmakinga i regi av Båtlaget i forrige uke gikk i vasken. Synd var jo det da.  Men jeg hadde min egen private lille ølsmaking Lørdagskveld etter at jeg kom hjem fra besøk hos konemor.

Da jeg kjørte fra Stord måtte jeg innom Joker på Eidsvik og jeg kjøpte da med meg 2 Kjøpmannspils til den nette pris av kr 31.70 pr 0.35 liter flaske.  Dette er kjedens eget øl og prisene i Norge kan jo skremme fanden på flatmark.

Så da testet jeg følgende

Som sagt Kjøpmannspils koster kr 31,70  Leo koster kr 10,70 kjøpt i Sverige, og Simply Lager koster ca 2,70 og er egen produsert.

Broderen og jeg har vel satt borti 40 brygg hver nå og nesten alle har blitt meget gode.  Vi foretrekker settene fra Cooper, Mangrove Jack’s, Youngs og Finlandia.  De dårligste er faktisk settene fra Europris, spesielt de fra Geordie’s.  Men til og med de er godt drikkende og bedre enn flere spesial øl fra butikkene.

Best – Heimeprodusert Lager fra Simply, nummer 2 ble Leo og dårligst ble Kjøpmannspilsen.. Alle 3 er fra samme klasse, Lger/Pils rundt 4.7 prosent.

Men det er jo mer detaljert når det er skikkelig ølsmaking, da får man historien bak hvert enkelt brygg, hva slags mat brygget passer til og så videre.  Det fikk jo ikke jeg med min private lille smakstest.

Men, hvordan i all verdens navn og rike kan en flaske importert øl fra Thailand til Sverige koste en tredjedel av butikk kjedens egenproduserte øl.  Er jo galskap spør du meg.  Og det er vel en tendens med alt i Norge.  Oljelønningene dro lønningene på land oppover, og prisnivået  fulgte etter.  Alkohol spesielt er jo godt hjulpet av et spesielt parti som ikke vil se dette solgt i det hele tatt.

Nå er vi kommet til et nivå der vi har priset oss ut av all industri, olja vi har igjen blir nesten for dyr å produsere etter dagens priser.  Sparer jo snart inn utenlandsferien med en kveld eller 2 på byen. LOL

Nok kverulering for i dag

Vi brygges, eller blogges var det vel

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like