Wednesday, June 5, 2013

Mighty ships

Dette er et program om havforskningsinstituttet G.O.Sars, som er deres forsknings fartoey som kan gjoere alt fra aa fiske til enkel seismikk.  Jeg har ikke sett noe program om seismikk skip enda, bare smaa klipp om seismikk.  Kanskje blir det snart laget et ?  Programmet gikk nettopp paa TV, og her er et lite klipp. Min jobb paa seismikk skip bestaar i satelitt navigasjon, som navigatoerene paa dette skipet ogsaa gjoer.

Noen ord om G.O.Sars foerst fra Wikipedia.no

Det første «G.O. Sars» gikk ut på sitt første tokt vinteren 1949-50 for å kartlegge sildeforekomster, og Finn Devold ble rikskjendis med sine hyppige rapporter fra «Sarsen» på radio om vintersildefisket. Det brukte en spesiell silde-ASDIC. Noen data:

  • kallesignal LHLX, var 595brt/178nrt, 158,2'/28,7'/15,5', mould.17'.
  • bygd 1944/45 fra Pusnes Mekaniske Verksted i Arendal (byggenr 63)
  • ferdigstillet som hvalbåt 1950/51 ved Moss Værft & Dokk
  • eier: Norges Fiskeristyrelse (Fiskeridirektoratets Havforskningsinstitutt), Bergen
  • fremdrift: 2x 2-takt/enkeltv. diesel 6-sylindret, syl.dim.: 10,5"x13,5", 1.200 BHK. Bygget av Crossley Bros. Ld., Manchester. Utveksling til en prop.aksel.

Nummer to

Det andre med samme navn var M/S «G.O. Sars».[2]

  • bygd som hekktråler ved Mjellem & Karlsen i Bergen 1970,
  • 70 meter langt, 133 meter bredt, 1447 brt, Bergen Diesel 2500 hp.
  • kunne huse mannskap og 16 forskere

Nummer tre

7. mai 2003 ble det tredje skipet med samme navn sluppet. Det nye skipet er 77 meter langt og på 4 067 brt. Fartøyet ble tegnet ved Skipsteknisk A/S i Ålesund og bygd ved spesialverftet Flekkefjord Slipp og Maskinfabrikk til en kostnad på 400 millioner kroner. Det har en diesel-elektromotor på 8100 kW. Båten lager bare 1/100 så mye støy som vanlige forskningsfartøy, for å ikke forstyrre måleinstrumentene.[3] Det bergenske Skipsrevyen kåret det til Årets Skip i 2003.[4]

FF «G.O. Sars» er spesielt utrustet for tokt innen forskning på fiskebestander, miljøundersøkelser og akustiske undersøkeler. Skipet har seks vinsjer for nedsenking av inntil 6 000 meter lange kabler på dypt vann, for måling og prøvetaking i dypet. En av vinsjene er utstyrt med fiberoptisk kabel som kan sende store mengder data fra dypet til overflaten. Ekkoloddene kan kartlegge fisk i alle dybder, og havbunnen inntil 150 meter ned i havbunnskorpa. Dessuten kan det tas inntil 25 meter dype boreprøver av havbunnen. Båten kan også trekke større tråler, planktonfangere og spesialfartøyer. Dessuten kan skipet slepe sonarer og annet akustisk utstyr. Roboten Argus Abyss er en ROV som går til 5000 meter dybde, mens Aglantha bare når 2000 meter.

Det deltok sommeren 2004 på Mar-Eco[5] som gikk langs den midtatlantiske ryggen fra Island til Azorene, der de sammen med linefiskebåten M/S Loran så nærmere på undersjøiske hotspots (vulkaner). I 2007 tok de del i prosjektet AKES (Antarctic Krill and Ecosystem Studies), et tokt til Sørishavet.

 

Me blogges

Animated tug boat cruising in the ocean

No comments:

Post a Comment

Lectinect

Krimklubben

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

You like