I dag kom avismeldingene om at tunnelen gjennom Stad landet blir en realitet og at det er bevilget en milliard, og oppstart planlegges i 2018. Naar man i tillegg fikk beskjeden om et fergefritt vestlandet tidligere med bygging av bro/eller tunnel under Bjoernafjorden begynner det aa bli en interressant fremtid for oss vestlendinger.
Litt mer om tunnelen – fra Wikipedia.no
Stad skipstunnel er en foreslått kanal og tunnel som skal krysset Stadlandet i Selje kommune. Stadlandet er en av det mest værutsatte halvøyer i Norge, uten noen skjærgård som tar av for havet utenfor. Dette er en av delen av skipsleden langs kysten som er blitt ansett for farlige.[1] Hovedgrunnen til å bygge en slik tunnel er derfor sikkerhet og framkommelighet.[2][3]
To alternativer
Det er foreslått to alternative traseer, det korteste alternativet er på rundt 1 800 meter og går fra Eide i Moldefjorden under Mannseidet til Kjødepollen ved Vanylvsfjorden, og slik gjennom det trangeste stedet av Stadlandet.[4] Et noe lengre alternativ har vært fra Skårbø til Fløde midtveis på Stadlandet.[5]
Det korteste alternativet er det mest aktuelle etter at Kystverket leverte en utredning om konseptvalg i november 2007.[6] Tunnelen har vært planlagt til å kunne ta imot fartøyer opp til 5 000 bruttotonn, men utredes nå til å kunne ta langt større fartøyer , som hurtigruteskipet
Skipstunnelen har hittil blitt planlagt for fartøyer opptil 5 000 bruttotonn. I de nye utredningene inngår i tillegg en løsning der skip på størrelse med hurtigrutefartøyet MS «Midnatsol» (overkant av 16 000 bruttotonn), vil kunne benytte tunnelen.[6] De videre utredningene skal belyse de ulike dimensjonens samfunnsøkonomiske virkninger samt nautiske spørsmål knyttet til dette.[6]
Nasjonal transportplan 2013
I 2013 ble prosjektet tatt inn i Nasjonal transportplan.[7] I dette forslaget er det tenkt av byggingen skal kunne starte i 2018.
Historikk
Historien om en skipstunnel gjennom Stadlandet går langt tilbake i tiden. I vikingtiden dro de sjøfarende båtene sine over Dragseidet på Stadlandet istedenfor å seile rundt.
Allerede i 1874 ble det i en artikkel i Nordre Bergenhus Amtstidende lansert ideen om en skipstunnel gjennom Stadlandet. Omtrent på samme tid ble også forslag om å heise båtene opp på en jernbaneløsning over Stadlandet lansert, noe som ble beregnet til å være bare halve prisen av en tunnel hvor båtene seilte selv.[4]
Det var dagens
No comments:
Post a Comment