Jevnlig dukker det opp nye rykter om aa bygge en kanal gjennom Thailand, dette vil korte reisetiden med 3-4 doegn, da skip slepper aa gaa gjennom det pirat plagede Malaca stredet. Igjen er det dukket opp rykter i Thailandske aviser, som her i The Nation
http://www.nationmultimedia.com/opinion/Perfect-time-to-push-Kra-Canal-30273849.html
November 28, 2015 1:00 am
Re: "Gains seen in China's 'One Belt, One Road' plans", National, November 21.
Without a doubt, Thailand will benefit from China's US$1.6-trillion transport investment plan. However the taboo subject of the Kra Canal, an essential part of the plan, was not touched upon at the forum.
This is great timing for Thailand to consider building the canal now, when we have China excited about it. Thailand would benefit immensely in accommodating China's hope of building the canal. As an academic in Singapore wrote, "The Kra Canal would not only transform Thailand into a regional maritime centre that could trump the Singaporean and Malaysian port hubs along the Malacca Strait. It would also serve as a critical artery of China's maritime Silk Road, now part of the 'One Belt, One Road' blueprint." By cutting through the 50km land bridge in Chumphon, travel time could be reduced by four days and shipping vessels could avoid Singap-ore's pirate-infested waters. With 15 million barrels of oil at stake daily, the Kra Canal alternative is unlikely to be ignored by China in its efforts to establish the maritime Silk Road.
Dette kan bli en gullgruve for Thailand, men moeter sterk motstand fra andre land i regionen, bl.a Malaysia og Singapore., litt mer om Kra canal under hentet fra Wikipedia
Thai kanalen, også kjent som Kra Canal eller Kra eidet Canal, viser til forslag til en kanal som ville koble Gulf of Thailand med Andamanhavet over sørlige Thailand. Det er tenkt at en slik kanal vil forbedre transporten i regionen, slik som med Panamakanalen og Suezkanalen.
Kanalen vil gi et alternativ til transitt gjennom Malakkastredet og forkorte transit for leveranser av olje til Japan og Kina med 1200 km. Kina refererer til det som en del av sin 21. århundre maritime Silk Road. Forslag til kanalen i 2015, mål 102 km lang, 400 meter bred og 25 meter dyp. Planer for en kanal har blitt diskutert og utforsket på ulike tidspunkter, men har ikke blitt gjennomført. Kostnader og miljøhensyn har blitt veid opp mot de potensielle økonomiske og strategiske fordeler.
En kanal gjennom Kra eidet, som ville forkortet frakt tiden rundt Asia, ble foreslått så tidlig som 1677. Den davaerende Thai kongen Narai spurte den franske ingeniøren de Lamar å kartlegge muligheten for å bygge en vannvei for å koble Songkhla med Marid (nå Myanmar), men ideen ble forkastet som upraktisk med teknologi som eksisterte den tiden. [1]
I 1793, dukket ideen opp igjen ; en yngre bror av kong Chakri (Rama I) foreslo at det ville gjøre det lettere å beskytte vestkysten med militære skip. I begynnelsen av det 19. århundre, ble det britiske East India Company interessert i en kanal. Etter at Burma ble en britisk koloni i 1863, ble det vurdert gjennomført med Victoria Point (Kawthaung) motsatt Kra elvemunningen som sitt sørligste punkt, igjen med negativt resultat. I 1882, kom konstruktøren av Suez-kanalen, Ferdinand deLesseps, og besøkte området, men den thailandske kongen ville ikke tillate ham å undersøke i detalj. I 1897, Thailand og det britiske imperiet enige om ikke å bygge en kanal slik at Englands regionale dominans over havnen i Singapore ville bli opprettholdt.
Nye planer [rediger]
I det 20. århundre dukket ideen, blant annet med en rute i det sørlige Thailand for aa koble Bandon Bay nær Surat Thani med Phang Nga opp igjen . En japansk plan for en kanal i 1985 ville ha bruke over tjue kjernefysiske enheter med omtrent det dobbelte av eksplosiv energi av bomben som falt over Hiroshima til aa sprenge ut kanalen. En annen foreslåtte rute er over Nakhon Si Thammarat og Trang provinsene. Hvis det er gjennomført, er det antatt at kanalen vil bringe et økonomisk løft til det nærliggende området og mye nytte for Thailand.
Kanalen vil konkurrere direkte med porter i Malakkastredet området, blant annet Port Klang og Singapore, og det er en langvarig rykte i regionen om at land som Singapore og Malaysia har prøvd veldig hardt å hindre byggingen av prosjektet ved å bestikke thailandske tjenestemenn til å stemme mot byggingen av prosjektet i Bangkok parlamentet. Begge står i fare for å miste en betydelig sum av virksomheten hvis prosjektet ble reist.
Canal motstandere har reist flere innvendinger til byggingen av en kanal:
1) En kanal vil dele landet fysisk og utgjøre en sikkerhetsrisiko, [2]
2) Etterspørselen etter transport vil ikke møte forventningene;
3) Den utgravde masser må håndteres; og
4) Miljøhensyn.
Det er også frykt for at en kanal vil skille de fire sørligste provinser fra resten av Thailand og la løsrivelsesbevegelser (Muslimske del av Thailand) komme til makten. [4]
Malakkastredet, i underkant av 1.000 kilometer (620 miles) langt, er smaleste punkt mindre enn 2,5 kilometer (1,6 mi) på det smaleste, og bare 25 meter (82 fot) dyp på det grunneste punkt. Det brukes av mange oljetankere og bulkskip og omtrent 80 prosent av Japans oljeforsyninger passerer gjennom stredet.
En kanal i Thailand ville bety at store skip kunne reise gjennom regionen fra India og videre til Kina og Japan uten å passere gjennom Malakkastredet.
Ifølge en rapport i malaysiske Business Times i mai 2002, , vil det ikke foeles noen effekt på Malaysia i 15 år etter ferdigstillelse av kanalen. [5]
I 2005, ble en intern rapport utarbeidet for USAs forsvarsminister Donald Rumsfeld lekket til The Washington Times, som viste til Kinas strategi for fulltegning og bygging av kanalen over Kra eidet, kinesiske havneanlegg og raffinerier, som en del av sin "perlerad" strategi for fremskutte baser og energisikkerhet. [6] Den kinesiske plan planla for bygging over ti år og sysselsette cirka 30 000 ansatte og til en kostnad på mellom US $ 20-25 milliarder kroner. [7]
I begynnelsen av 2015, ble enda en mulighetsstudie av kanalen lagt frem, en ledende forkjemper fra Thai-kinesisk kultur og Economic Association of Thailand (TCCEAT).
Tilhengere av kanalen mener at det ville ende Thailands økonomiske nedgang og gjøre det til en "global shipping og økonomisk sentrum, og konkurrere med Panamakanalen". [8]
15. mai 2015 i en intensjonsavtale som ble undertegnet av Kina-Thailand Kra Infrastruktur Investment and Development Company /中泰克拉基礎設施投資開發有限公司i Guangzhou for å fremme prosjektet. [9] [10]
19Imai 2015 har den thailandske regjeringen benektet rapporter om at en avtale hadde blitt inngått med Kina for å bygge kanalen.
Kanalen vil ta anslagsvis ti år å fullføre til en kostnad på US $ 28 milliarder kroner.
Ideen om en Kra eidet kanalen har blitt foreslaatt i moderne tid siden 1930-tallet, men har aldri blitt materialisert grunn av høye kostnader og miljømessige konsekvenser. [11]
Geografi
Bredden på Kra eidet på sitt minimum er bare 44 km (27 mi), mens høyden på den indre fjellkjeden er 75 m (246 fot). Sammenlign dette med Panama Canal: lengde på 77 km (48 mi), men høyeste punktet på Culebra Cut var bare 64 m (210 fot).
Panamakanalen passerer dette punktet ved en høyde på 12 m (39 fot) (kanalen nederst) og 26 m (85 fot) (vann linje), og dermed maa skip løftes med sluser til en høyde på 26 m (85 fot) over havet. Suezkanalen er 192 km (119 miles) lange, men går helt gjennom et flatt område (som ble historisk oversvømmet av hav før).
Lengden på land av en foreslått Thai kanal kan være hva som helst mellom 50 og 100 km (30 og 60 mi) [12], avhengig av rute valgt. I en dybde på 25 m (82 fot) under havoverflaten bredden på Kra eidet er ca 200 km (120 miles). [13] På 50 m (160 ft) under havoverflaten dette blir ca 400 km (250 miles) . [14]
Konkurranse med Malakkastredet
i 2011, passerte anslagsvis 15,1 millioner fat olje gjennom Malakkastredet, [15] som ville være den kanalens nærmeste alternativ. Eksklusive havneavgifter og bompenger, koster det ca US $ 0,00106 per tonn-mil for å drive en 265 000 DWT dobbelt skrog tankskip i 1995 dollar. [16] Fforutsatt en enveis avstand spart på 600 kilometer (370 miles), [17 ] [note 1] ca 6,5 fat per tonn råolje, [18] [note 2] og justere til 2011 dollar, Thai kanalen kunne hypotetisk redusere kostnadene for råolje ved ca US $ 0,09 per fat, som, hvis hele trafikken av konkurrerende sundet ble viderekoblet, vil redusere de årlige oljefraktkostnadene av US $ 493 millioner, uten hensyn kanalen avgifter og Retur kostnadene ved den tomme tankskip
Kanskje ?
Vi blogges
No comments:
Post a Comment